1950-talet var både unikt och avgörande för biltillverkare. Victoria-modellen fyllde önskningarna hos bilköpare som letade efter en snygg och elegant bil efter andra världskriget. Detta var bara två år efter att Ford introducerade sina första moderna och mycket annorlunda efterkrigsmodeller. Kort efter introduktionen av Fords 1951-modeller introducerades Ford Victoria Hardtop Coupe. Det skulle dröja ytterligare ett år tills Lincoln och Mercury erbjöd sina hardtop-modeller. Hudson erbjöd också en hardtop 1951 och Studebaker började erbjuda hardtops 1952. Av betydelse är att notera att 1951 års Ford Victoria faktiskt sålde bättre än den berömda Chevy Bel Air. Ford var dock lite sen med att börja tillverka tvådörrars stolpfria hardtopmodeller. 1949 Buick Riviera var den första masstillverkade tvådörrars hardtop-bilen. Efter att tvådörrars hardtops kom i produktion växte deras popularitet bland bilköpare.
1951 års Ford Victoria kom med en 239 kubiktums V8 på 100 hästkrafter. Det fanns också en 226 kubiktums sexcylindrig motorn på 95 hästkrafter. Tillgängliga växellådor inkluderade tre- och fyr-växlade manuella samt en treväxlad automatlåda.
Den totala amerikanska nybilsproduktionen för 1951 var knappt 5,4 miljoner fordon. Fords personbilsproduktion för modellåret 51 var drygt en miljon enheter. Ford Victoria Hardtops produktion för 1951 var 110 tusen fordon.
Danbury Mints eleganta två-färgade Victoria är full av detaljer, dubble yttre backspeglar, en radioantenn som kan höjas, ett reservhjul som kan tas ut från bagagerummet. Framsätets ryggstöd kan fällas framåt för att kunna komma in till baksätet. Instrumentbrädan är detaljerad med läsbara mätare. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring. Under motorhuven finns V8n med tändkablar och kylslangar. Dessutom finns två dekaler i motorrummet som kan läsas med förstoringsglas.