Den andra generationen Ford Thunderbird (även kallad Square Bird producerades av Ford för åren 1958 till 1960 som efterföljare till de populära tvåsitsiga modellerna 1955–1957. Som svar på av Ford-genomförda undersökningar gjordes två stora förändringar för att locka till sig nya potentiella köpare: ett baksäte lades till och nivån på lyx och olika funktioner ökades i 1958 modellen. Thunderbirden kom med Fords nya 352 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med en tre-växlad manuell växellåda eller Cruise-O-Matic tre-växlad autolåda valfritt. Trumbromsar på alla fyra hjulen. Läderklädsel var något som Thunderbird erbjöd för första gången 1959. Denna mycket välutrustad fyrsitsiga T-Bird är mer av en lyxbil än en sportbil.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med 1958 ‘Square Bird’, en fyrsitsig modell.
Danbury har tillverkat denna 1959 ‘Square Bird’ Coupe in en numrerad begränsad upplaga. Färgvalet är perfekt med den vackra bronsfärgade lacken kombinerat med det gulvita taket. Modellens kromade emblem, vindrutetorkare och stötfångare har fantastisk finish. Thunderbirdskriften på dörrarna är perfekt. Radioantennen som kan höjas och sänkas. Motorrummet är detaljrik med tändkablar, värmeslangar och bränslerör. Interiören med säten reproducerade i läderimmitation kontrastetrar bra mot de vita, fällbara solskydden och den vita ratten. Instrumentpanelen är detaljerad och pedalerna och mattorna är fint reproducerad. De inre dörrpanelerna är gjorda med snyggt präglad struktur. Framstolanas ryggstöd kan vikas framåt så att passagerare får lätt åtkomst till baksätet. På mittkonsolen finns de fyra knapparna till de elmanövrerade fönstren. Det finns ett avtagbart reservhjul i bagagerummet. Den bakre registreringsskylten kan fällas ner för att komma åt bensinpåfyllningen. Underredet är detaljerat med ett fungerande fjädringssystem och där är nummerplaketten placerad.