Schweizaren Louis Chevrolet grundade 1911 en bilfabrik i Amerika som 1918 ingick i världens största bilkoncern, General Motors, i Detroit. Chevrolet var den mest sålda amerikanska bilen i Sverige under 50-talet och var populära som taxibilar, speciellt i Stockholm. Chevrolet Bel Air är uppkallad efter Bel Air, en stadsdel i västra Los Angeles. Den tillverkades under åren 1949-1980. Från och med årsmodell 1955 fanns den att köpa med Chevys nya 265 kubiktum V8-motor på 180 hästkrafter ‘Chevy small block’. Chevrolet 1955 var en bil som introducerades hösten 1954 för 1955-modellåret.
Chevrolet ändrade dessutom drastiskt sin karossdesign. Chevy från 1955 hade släta raka paneler på sidorna och motorhuven. Chevrolet 1955 erbjöd också många andra första för Chevrolet, inklusive ett byte från 6-volt till ett 12-volt elektriskt system. Nya alternativ var luftkonditionering, elektriska fönsterhissar, servostyrning och servobromsar. Så många nya alternativ fanns att man hänvisade till bilen som ‘Chevys lilla Cadillac.’ Aldrig tidigare hade så många alternativ erbjudits för en bil i lågprisfältet. Det blev en vändpunkt för tillverkaren och enorm framgång. Bilen tillverkades i tre modeller: 150, 210 och Bel Air
Chevys ’55, ’56 och ’57 är eftertraktade av samlare som betalar en premie för två-dörrsmodeller och ännu mer för Bel Air-versionen, särskilt två-dörrars hardtop utan sidostolpe.
Denna Danbury Mint 1955-års Chevrolet Bel Air-modell som har tillverkats i endast 1000 exemplar är otroligt fin med många detaljer och funktioner. Den har ett kontinentalkit som kan fällas ner för att öppna bakluckan. Varje dörrhandtag och fönstervev är i korrekt skala och instrumentbrädan har läsbara mätare och en radio. De små dekalerna med mikroskrift pryder både bagagerummet och motorrummet. Detaljerna i motorrummet är fina. Bränsleledningar, elledningar och kylslangar, alla har tillverkats i korrekt skala. Chassit är detaljerad med en autentisk drivlina och där finns nummerplaketten.