Dodge Charger (B-body) är en medelstor bil som tillverkades av Dodge från 1966 till 1978 och baserades på Chrysler B-plattformen. Burt Bouwkamp, Chief Engineer för Dodge under 1960-talet och var en av männen bakom Dodge Charger.
För modellåret 1970 fick den en ny främre stötfångare, en ny bakljusramp i full bredd, och R/T-versionerna fick ett simulerat omvänt scoop med R/T emblem framför dörrarna. Färgvalet var nytt med lånade kraftfulla nyanser som Plum Crazy och Go-Mango från Challengermodellerna Nya framsäten introducerades med separata rallystolar. Standardmotorn på R/T-modellen var 440 kubiktum V8n på 375 hästkrafter. Man kunde få 426 kubiktum HEMi-motorn på 425 hästkrafter.
Ingen Charger erbjöd ett bredare utbud av tillbehör och utrustning än 1970-årsmodellen. Men på grund av stigande försäkringskostnader och hårdare konkurrens minskade R/T-försäljningen med 50 procent, till 10337 av ett totalt tillverkade Chargerbilar för 1970 på 49768 bilar.
Danbury Mints 1970 Dodge Charger är mycket fin och detaljrik. Den lilalackerade bilen uppvisar den perfekta finishen som är ett DM-kännetecken. Interiören är vackert gjord med detaljer som separata vita stolar fram vars ryggstöd kan fällas framåt, säkerhetsbälten och en instrumentbräda med alla mätare som har läsbara siffror. Under den perfekt ledade motorhuven finns HEMI motorn med elkablar, tändkablar, kylslangar och dekaler. Den svarta luftrenaren pryder motorn. De dolda strålkastarna kan roteras och radioantennen höjas och sänkas. Bagagerummet är också komplett med den korrekt mönstrade mattan, reservhjulet, domkraften samt bränslepåfyllningsröret. På bakluckans insida finns informationsdekalen. Chassidetaljerna är kompletta och bilen har fungerande fjädring.