Ford Mustang introducerades framgångsrikt i april 1964 som en sportig ponnybil för att locka yngre köpare till Fords produkter. Efter några års utveckling såg Ford behovet av att skapa prestanda Mustangs för att konkurrera med GM och deras lansering av Chevrolet Camaro och Pontiac Firebird. Ford Mustang Mach 1 var ett prestandaorienterat tillvalspaket av muskelbilen Ford Mustang som introducerades med 1969 års modell. Den var helt nydesignad av Larry Shinoda. Mach 1 var endast tillgängligt i ’SportsRoof’ fastbackmodellen. 1970 års Mach 1 förändrades endast litet förutom det visuella. Den hade speciell utrustning och dekor, mattsvart motorhuvsmitt, scoop, förstärkt fjädring, en svart bikakeformad panel som fyllde utrymmet mellan bakljusen, reviderade hjul med Goodyear Polyglasdäck. Interiören kom med detaljer i teak, fullständigt ljuddämpande material och rallystolar med höga ryggstöd.
En 351 kubiktum V8 var standardmotorn men kunde fås med en 390 kubiktum eller en 428 kubiktum Cobra JET V8 med eller utan Ram Air.
Priset på Mach 1 låg på omkring $3250 och det tillverkades 40970 Mustanger av denna modell
Danbury Mint lade ned ett stort arbete på att skapa denna mycket fina och detaljerade Mach 1 modell. Den gula lacken är utsökt applicerad med hög lyster. Det svarta mittpartiet på motorhuven har luftintaget som sticker upp genom den. Scoopsidorna är perfekt märkta med ‘Cobra Jet’- skriften med ‘428’ i svart. Det finns ett Mustang emblem på framskärmarna med Mach1 därunder. När dörrarna öppnas kan en fantastisk inredning beskådas. Träinläggningen på dörrarna och instrumentpanelen är fenomenala. Sätenas ryggstöd kan fällas framåt. I motorrummet är 428 Cobra Jet V8n helt perfekt. Varje dekal finns på plats, batteriet, bromscylindern, förgasaren och kylaranslutningarna finns alla där. Elkablar och kylarslangar har aldrig utformats bättre. Chassidetaljerna är perfekta.