Muskelbilsåldern nådde sin topp i början på 1970-talet – med Chevrolet Chevelle SS 454 som en av de ledande bilarna. Chevrolet El Camino (’the road’ på spanska) pickup tillverkades av Chevrolet mellan 1959–60 och 1964–1987. Till skillnad från en vanlig pickup, var El Camino baserad på Chevrolet herrgårdsplattform med integrerade hytt och lastflak i karossen. En ny, högpresterande Super Sport SS396-version lanserades. 1970-modellerna fick plåtrevisioner som gav karosserna en mer kvadratisk utseende, och interiörerna gjordes om. Grillen delades horisontellt och dominerades av ett stort SS-emblem i mitten. Turbo-Jet 396 erbjöds i versioner på 325 hk eller 350 hk. Den nya SS396 motorn som egentligen var på 402 kubiktum även om alla emblem indikerade 396. Chevrolets största och mest kraftfulla motor på den tiden kunde finnas i några utvalda El Caminos, t.ex., LS6 454 kubiktummotorn, klassad till 450 hästkrafter.
Pickupen kunde beställas med separata säten fram. Till skillnad från de flesta biltillverkare som använde samma instrumentbräda i alla seriemodeller, fick SS 1970 modellerna en annan instrumentpanel än Chevelle- eller Malibubmodellerna. Den stora platta panelen innehöll tre stora cirkulära mätare; varvräknare, hastighetsmätare och klocka med mindre mätare som flankerade dem.. Totalt 47707 pickuper tillverkades 1970.
Detta är Franklin Mints första precision El Caminomodellbil. Denna modell är en mycket naturtrogen SS396-pickup. Den har Turbo-Jet 396 kubiktum V8-motorn. Med den röda lacken och med dubbla breda vita fartränder på motorhuven är den mycket fin. Den är utrustad med Goodyear Polyglas G70-14 däck med vit text monterade på Rally stålfälgar. Interiören är svart och kontrasterar mycket fint mot exteriören. Den mörka grillen matchar den nedfällbara baklemmens svarta mittparti. Bilen pryds av fantastiska krommetallfolierade emblem. Alla textemblem är gjorda på detta sätt. Interiören med den detaljerade instrumentbräda är mycket fin och framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt. Dörrarna har dolda gångjärn och huvens stift och låspinnar är imponerande men behöver inte öppnas eftersom de är en del av huven och öppnas som en enhet. Motorn är detaljrik med dekaler, elledningar, kylslangar och tändkablar i rätt skala. Pickupen har fungerande fjädringen och stötdämpare.