Chevrolet Corvette (C3) är den tredje generationen av Chevrolet Corvetter, som produceras mellan 1967 och 1982. 1978 var Corvettens 25-årsjubileum, och alla 78:or hade jubileumsnäsa och ett emblem i silver på bränsleluckan. En ny fastback-bakruta var den mest dramatiska och märkbara stiländringen, vilket gav den tio år gamla C3 Corvette-karossen ett nytt liv. Fastbacken i fast glas gynnade både aerodynamiken och ökade det användbara bagageutrymmet bakom sätena samtidigt som det förbättrade sikten bakåt på köpet. En skärm installerades som kunde dras framåt för att täcka det bakre utrymmet för att skydda last och matta mot den obönhörliga solen. Varvräknaren och hastighetsmätaren designades om för att matcha den nya flygplansliknande mittkonsolen och mätargruppen.
Omdesignade innerdörrpaneler var också nya, liksom ett faktiskt handskfack lades till framför passagerarsätet, som ersatte kartfickorna från tidigare år. Tillgängliga alternativ inkluderar nu elektriska dörrlås, en kraftfull antenn, dubbla bakre högtalare och en CB-radio. Den valfria tillbehören inkluderade nu intermittenta (fördröjda) torkare, golvmattor och sminkspegeln på passagerarsidan. Basmotorn L-48 genererade 185 hk (138 kW);
För L-82-utrustade bilar ökades effekten till 220 hk. Corvetten konverterades till metriska däck med P225/70R15 som standard. Bränsletankens kapacitet ökade från 17 gal till 24 gal på alla bilar. För att göra plats för den större tanken användes ett mindre (P195/80D15) utrymmesbesparande reservdäck.
Två specialutgåvor erbjöds för att fira Corvettes 25:e år. Innan han gick i pension hade Bill Mitchell föreslagit en Silver Anniversary-modell i sin favoritfärg – silver, lämpligt nog – och den dök upp som $399 B2Z-tillvalspaketet.
Silver Anniversary Corvetten tillverkades i 15283 exemplar av de 46776 Coupemodellerna som byggdes detta år. L48-motorn var standard på Silver Anniversarymodellerna med L82-motorn som tillval. L82:an försåg Corvetten med 205 hk. Färre av dem, 12739 för att vara exakt, var utrustade med L-82, 350 V8-kubiktum motorn på 220 hästkrafter. Det här är bilen som Franklin Mint replikerade här.
Franklin Mints 1978 Junileums-Corvette är ett måste för Corvette-samlare. Färgen är väl applicerad. Anniversary Silver lacken består av en övre part i ljus silvermetallic och en nedre part i kolsilvermetallic. Dubbla kolmetalliska kritränder framhäver de främre och bakre skärmöppningarna. ’L-82’ i rött och silver är applicerad på huven och däcken har breda vita konturbokstäver. Coupén bär de officiella 25-årsemblemen fram och bak. Motorn, som dock saknar tänkablar är väl detaljerad, interiören och underredet är snyggt utformade.