Ford Motor Company introducerade sin Deluxe Ford-linje 1938 som ett exklusivt alternativ för att överbrygga klyftan mellan dess basmodell (vanligtvis kallad Standard) och lyxiga Lincolnmodeller. Deluxemodellen differentierades som en separat styling och prissättning.
Efter den officiella kapitulationen av Japan i september 1945 återupptogs långsamt produktionen av civila bilar. 1946 års Ford var identisk med 1942 års modell under huden, även om en tung ny grill med horisontella stänger och röda accenter fräschade upp stilen. Motorhuven breddades genom att lägga till en mittremsa. En anmärkningsvärd förändring var att använda 239 kubiktum V8-motorn som sedan 1939 hade använts i Mercurys och lastbilar, och som klarade 100 hästkrafter för första gången.
1947 års Ford-linje liknade den från 1946. Under de första veckorna var 1947-modellen identisk med 1946. Ford gjorde sedan om karossen något först genom att flytta parkeringsljusen från ovanför grillen till under varje strålkastare. Exteriörlister ändrades från räfflade till en slät design. En ny huvprydnad med blå plastinsats installerades. En ny navkapseldesign blev tillgänglig i mars. De sista 1947-modellerna var färdiga i november och totalt tillverkades 44523 bilar.
Danbury Mints 1947 Deluxe Tudor är en fin klassiker. Strålkastare, bakljus och stötfångare är snyggt utförda. Grillen, kromlisterna och navkapslarna är perfekta. Den har två utvändiga backspeglar. Interiören är snyggt gjord med en fin ratt, instrumentbräda med fint reproducerade mätare med läsbara siffror. Framsätets ryggstöd kan lutas framåt. Motorrummet med den detaljerade V8-motorn är imponerande. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut.