Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Han hade dåliga affärer och 1904 blev en av amerikansk bilism mest kända män William Durant chef för Buick-bolaget. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska bilen som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromad kylargrill försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. 1953 var ett stort år för Buick, som firade 50-årsjubileum. För att fira detta byggde GM flera vackra Buickmodeller detta år som Skylarkmodellen. Den baserades på två-dörrars Roadmaster convertible med all standardutrustning plus elfönster, servobroms, specialmattor och en “Selectronic” AM radio som fotmanövrades. Det var också året som den beryktade 188 hästkrafters 322 kubiktum Nailhead V8n introducerades. Buicks berömda Dynaflow automatväxellåda var det enda alternativet. Endast 1260 Skylark-cabrioleer producerades med ett pris på omkring $5000 och har blivit seciellt efterfrågad bland samlare av veteranbilar.
Denna Danbury Mint modellbil är en fin kopia av Buicks lyxcabriolet. Den har en v-formad karossprofil, välvd vindruta och vackra Kelsey-Hayes kromekerhjul. Kromlisterna och emblemen är fint utformade. Strålkastare och baklyktor, grill och stötfångare fångar mycket väl 1953 års Buick Look. Interiören är fin speciellt utformningen av instrumentbrädan som har läsbara mätare. Med dörrarna öppnade kan Skylarkemblemen på tröskelplåtarna beskådas. Under motorhuven finns den detaljrika V8-motorn. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut.