1948 var året då Cadillac införde en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. För 1959 var motoreffekten 345 hästkrafter från en 390 kubiktum V8-motor med Hydra-Matic, 4-stegsautomat. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom. Några av dessa amerikanska 50-tals bilar hade massiva fenor och bakre stötfångare som efterliknade jetflygplanens efterbrännare. Krom utgjorde en stor del av bilens form från stötfångare till stötfångare. Länge erkänd för att vara ’King of Fins’ och denna ’59 är den ultimata femtiotalets Caddy.
Danbury Mint producerade denna svarta mycket fina och detaljrika Cadillacmodell. Interiören består av äkta läder i rött och vitt. Framsätet har ett nedfällbart armstöd och ryggstöden kan fällas framåt. Instrumentbrädan och dörrpanelerna är väl detaljerade och chassi, bagageutrymme och motorrum är välutrustade. Dörrarna är fjädermonterade och dörrarna stängs med perfekt passning. På bakluckans undersida finns dekalen om domkraftens handhavande. Nummerplaketten finns på undersidan. Denna Caddy ett utmärkt exempel på de amerikanska bilarna från 1959.