Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Han hade dåliga affärer och 1904 blev en av amerikansk bilism mest kända män William Durant chef för Buick-bolaget. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska bilen som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromad kylargrill försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. 1953 var ett stort år för Buick, som firade 50-årsjubileum. För att fira detta byggde GM den vackra Buick Skylark från 1953, som tillsammans med sina kusiner Oldsmobile Fiesta och Cadillac Eldorado blev favoriter på Motoramautställningen 1953. Det var också året som den beryktade 322 kubiktum Nailhead V8-motorn introducerades. Buicks berömda Dynaflow automatväxellåda var det enda alternativet.
Denna Danbury Mint modell var producerad 1993 och är en underbar kopia av Buicks lyxsportbil som endast tillverkades i 1690 exemplar. Som ’53 Cadillac Eldorado och Oldsmobile Fiesta, hade den Roadmasterbaserade Skylarken en v-formad karossprofil, välvd vindruta och vackra Kelsey-Hayes kromekerhjul.
Modellen förmedlar perfekt den sänkta karossprofilen på originalet. Kromlisterna är släta och skalenliga och emblemen är fint utformade. Strålkastare och baklyktor, grill och stötfångare fångar mycket väl 1953 års Buick Look. Mycket fin är utformningen av instrumentbrädan, även om aluminiumpanelerna är för vitaktiga. Dörrar och dörrpaneler är mycket realistiska. Dörrarnas gångjärn är mer realistiskt än på de flesta DM-modeller och, med dörrarna öppnade kan Skylarkemblemen på tröskelplåtarna beskådas. Motorhuven och bagageluckan har bra passform. Motorrummet är detaljerat. Bagagerummet har en tidstypisk bagagerumsmatta och innehåller ett Kelsey-Hayes reservhjul.