Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska vagnen Buick som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromade kylargaller försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. Hösten 1945 återupptog bilproduktionen efter kriget. Roadmaster 1947 hade den massiva raka åttacylinder 320 kubiktum ‘Fireball Dyna Flash Eight’-motorn på 150 hästkrafter.
När efterkrigstidens biltillverkning återupptogs under 1946 års modell användes krom mer sparsamt, bakåtsvepta stänkskärmar monterades på sedaner och coupéer, och en krigsinspirerad huvprydnad liknande ett bombsikte monterades. Instrumentpanelen var tvåfärgad med woodgrain beläggningar. Serieidentifiering hittades på cloisonne-emblem centrerade i stötfångarskyddet fram och bak. Till årsmodell 1947 användes en ny grill med separat övre stång. Helt nytt 1947 var en kombivagn. Dent såldes i 300 exemplar och blev ledande på kombimarknaden.
Danbury Mint som tillverkat denna Roadmaster Estate Wagon i begränsad upplaga är mycket detaljerad. En otroligt fin exteriör med träpaneler. Den har en sökarlyckta samt en takantenn som kan antingen vridas upp eller fixeras mellan vindrutetorkarna på vindrutestolpen. En klassiskt utsökt interiör med säten i oxbloodfärgad läderimitation. Golven är täckta av en matchande röd plyschmatta med små svarta golvmattor framför. De inre dörrhandtagen och fönstervevarna ser realistiska ut. Instrumentbrädan har mätare med läsbara siffror samt en radio. Motorhuven kan öppnas från vardera sidan och trots det är passformen spektakulär. Huven kan förbli helt öppen på båda sidor. Det ger en fantastisk överblick över den massiva raka åttacylinders ‘Fireball’-motorn. Bilens underrede är detaljerat och där finns nummerplaketten.