Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, Det var den amerikanska vagnen Buick som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromade kylargaller försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. Hösten 1945 återupptog bilproduktionen efter kriget. Roadmaster fick sin första stora restyling 1949. Dessa Buicks kom med fyra ‘portholes’ på sidorna av framskärmarna som blev ett Buick kännetecken under större delen av det kommande decenniet. En ’sweepspear’ kromlist sträcker sig från framskärmarna, förbi dörrarna och till bakre hjulhusen. Längst fram är den smal och vidden ökar till att be bred i slutet. Roadmaster 1949 hade den massiva raka åttacylinder 320 kubiktum ‘Fireball Dyna Flash Eight’-motorn på 150 hästkrafter och Dynaflow automatiska växellåda. Cabrioletmodellen fick elektriska fönsterhissar,
Med totalt 88130 sålda var det ett rekordet för Roadmaster.
Franklin Mint har producerat både Cabriolet och Riviera Roadmastersmodeller. Det har taget Franklin Mint tre års modellutvecklingarbete att tillverka dessa Buickmodeller.
Denna Franklin Mint cabriolet är mycket attraktivt i sin elfenbenslack kombinerat med den rödbruna interiören. FM har lyckats att skalenligt ha reproducerat denna modell. All yttre krom är perfekt. Interiören är detaljerad med fina säten och en instrumentbräda med läsbara mätare. Den nya Buick motorhuvöppningensmekanism från tiden har reproducerats med gångjärn på högersidan. Den raka 320 kubiktum 8-cylindersmotorn är imponerande och är försedd med kylslangar, elkablar och dekaler. I bagagerummet finns en svart tygmatta och ett reservhjul med ett fodral i samma material som mattan. Notera Dynaflow emblemen på bakskärmarna. Någon sufflett ingick inte med denna modell.