Pontiac GTO var en bil som byggdes av Pontiac från 1964 till 1974. 1964 introducerades en överraskning på bilmarknaden – GTO – en bil som liknade en Tempest men fungerade som en dragster. GTO betyder ‘Gran Turismo Omologato’ och fick sitt smeknamn då Amerika byggde de största bilarna på jorden. GTO var inte den snabbaste, den mest kraftfulla eller den mest extremera muskelbilen, men Pontiacs GTO utmärker sig att vara den första. The ‘Original Muscle Car’ följer uppkomsten av detta ikoniska fordon från den dagen under 1963 då Chief Engineer John Z. DeLorean lyckades klämma in en 389 kubiktum GTO-motor i en prototyp Tempest-coupe. Med den massiva V8n i en medelstor GM-bil skapade en av tidens snabbaste standardbilar samt en bil som nästan vem som helst med ett jobb hade råd med. Det startade som ett tillvalspaket som var begränsat till 5 000 enheter. Istället drev efterfrågan till det att mer än sex gånger så många producerades under första året. Därefter har GTO blivit en eftersökt muskelbil. Ofta installerades 389 kubiktum V8-motorn på 360 hästkrafter och utrustad med tre två-ports färgasare och dubbelt avgassystem. Pontiac förvandlade en familjebil till en muskelbil.
Tempest-linjen, inklusive GTO, modifierades för årsmodellen 1965, vilket innebar en ökning av längden samtidigt som inre dimensioner bibehölls. Då infördes också de dubbla vertikala strålkastarna. Instrumentpanelens förbättrades med flera mätare.
Danbury Mint har producerat flera GTO-årsmodeller som denna 1967 årsmodellen. Denna DM modellbil är en av de finaste GTO-modeller i skala 1:24 som finns idag.
Danbury Mint har lyckats med en mycket vacker GTO i turkosfärgade lack. Nästan omärklig är en svag och elegant vit dubbel-pinstripe som löper utmed bilens hela längd. Man bör framhålla Pontiac-huvemblemet samt de realistiska krommetallfolieringen av GTO märket, en på grillen, två på bakskärmarna och en mindre på bakluckans kant. Interiören är fantastisk med gas-, broms- och kopplingspedalen, den konsolmonterade växelspaken, säkerhetsbältena, ratten och instrumentbrädan med läsbara mätare. De främre ryggstöden kan fällas framåt. Motorrummet är otroligt fint med delaler, bromsledningar, tändkablar, kylslangar och bränsleledningar i rätt skala. Motorhuven öppnas med de perfekt fungerande saxfjädergångjärnen. Bagagerummet är imponerande med reservhjulet som kan tas ut för att kunna se domkraften bakom. Korrekt skalenlig minityrdekaler för domkraftens handhavande finns på bagageluckans undersida. Chassit är detaljerat med transmission och drivaxel samt fungerande fjädring.