Vid slutet av andra världskriget förlorade Ford Motor Company miljontals dollar. Ett krisprogram iscensattes för att utveckla en revolutionerande ny Ford för 1949 som representerade den första nykonstruktionen sedan kriget. Det var viktigt för Ford att producera en vinnare.
De så kallade ‘Woody’ bilarna närmade sig år 1949 slutet av flera års produktion av sådana bilar. Fords modell var inte en riktig Woody, dvs en massiv trävagn, utan istället var det en stålbaserad stationsvagn med utvändiga träpaneler. Ändå var det en god kompromiss mellan Fords nya efterkrigsdesign och de klassiska träfabriserade stationsvagnarna. Man annonserade att “Eight big people ride in comfort.” Denna Ford Woody Wagon från 1949 är en skönhet på alla sätt med dess klassiska träpaneler på sidorna, Den byggdes med en 239 kubiktum V8-motor som levererade 100 hästkrafter. Denna Fordmodell är mycket sällsynt eftersom det var mindre än en av 35 tillverkade som var tvådörrars stationvagnar. Ford Woody Wagon var Fords dyraste fordon för modellåret 1949.
Den vanliga Franklin Mint-kvaliten finner man i de fungerande dörrarna, motorhuven och bagageutrymmet med perfekt passform. De ådrade träpanelerna på sidorna och på bakdörren är av finaste trä och polerad till fin lyster. Fords grill är perfekt reproducerad. Interiören är reproducerad i minsta detalj ner till armstöden. Fords V8-motor är detaljrik och tillverkad med stor noggrannhet och modellen ger ett mycket trovärdig intryck. Modellen kommer med ett certifikat.