Pontiac GTO var en bil som byggdes av Pontiac från 1964 till 1974. 1964 introducerades en överraskning på bilmarknaden – GTO – en bil som liknade en Tempest men fungerade som en dragster. GTO betyder ‘Gran Turismo Omologato’ och fick sitt smeknamn då Amerika byggde de största bilarna på jorden. GTO var inte den snabbaste, den mest kraftfulla eller den mest extremera muskelbilen, men Pontiacs GTO utmärker sig att vara den första. The ‘Original Muscle Car’ följer uppkomsten av detta ikoniska fordon från den dagen under 1963 då Chief Engineer John Z. DeLorean lyckades klämma in en 389 kubiktum GTO-motor i en prototyp Tempest-coupe. Med den massiva V8n i en medelstor GM-bil skapade en av tidens snabbaste standardbilar samt en bil som nästan vem som helst med ett jobb hade råd med. Det startade som ett tillvalspaket som var begränsat till 5000 enheter. Efterfrågan resulterade till att mer än sex gånger så många producerades under första året. Därefter har GTO blivit en eftersökt muskelbil. Ofta installerades 389 kubiktum V8-motorn på 360 hästkrafter som var utrustad med tre två-ports färgasare och dubbelt avgassystem. Pontiac förvandlade en familjebil till en muskelbil.
GTO modellen modifierades för årsmodellen 1965, vilket innebar en ökning av den totala längden samtidigt som inre dimensioner bibehölls. Då infördes också de dubbla vertikala strålkastarna. Instrumentpanelens förbättrades med flera mätare. Tri-Power 389 kubiktum V8-motorn på 360 hästkrafter var det mest populära alternativet. Motorhuven fick en två-delat scoop. Priset var $3643 med en fördubblad försäljning jämfört med 1964, till 75342 sålda GTOs.
Denna Danbury Mint GTO tillverkades som en 45-års jubileumsutgåva. Den har hög noggrannhet, nånga funktioner och detaljer. Exteriören är välgjord, inklusive den perfekta röda lacken. Däcken med röd rand på sidan och de förkromade hjulen bidrager till att ge ett snyggt intryck. Interiören är detaljrik ända ner till läsbara mätare på instrumentbrädan. Solskydden kan fällas upp och ner. Motorrummet med V8n är imponerande med detaljer och dekaler. I bagagerummet finns reservhjulet med ett överdrag samt längst in hydralcylindern med ledningar till sufletten. Notera dekalen på bagageluckans insida. Underredet har fungerande fjädring och där finns jubileumsplaketten.