Chrysler Airflow från 1934 var den första bilen som utformades med hjälp av en vindtunnel och med framåtriktade design samt i Art Deco-stil. Luftflödet, som var starkt påverkat av den effektiviserande designen, var snygg och låg jämfört med andra bilar på amerikanska vägar. Bilens vatenfallsliknande grill var avrundad där andra märken hade upprättstående kylare. Strålkastarna var försänkta i området intill grillen. Framskärmarna är utformade för att minimera luftflödet kring framdäcken och baktill styrdes luftflödet förbi bakhjulen genom skärmkjolar. I stället för en platt rak vindruta bestod den av två vinklade glasrutor. Passagerarutrymmet utgjordes av en hel stålkropp. Framsätet var bredare än i andra bilar och baksätet var djupare. Bilen introducerades i januari 1934 innan den sattes i produktion, och endast 6212 tillverkades till i maj 1934 – mycket sent på året och knappt nog att ge varje återförsäljare en enda Chrysler Airflow. Fabriken hade inte tagit hänsyn till betydande tillverkningsutmaningar och kostnader på grund av den ovanliga Airflowdesignen. Bilen tillverkades i både tvådörrars coupéer och fyrdörrars sedaner som hade en 299 kubiktum, rak 8-cylindermotor på 122 hästkrafter.
Trots att trettiotalets stylister var förälskade i det strömlinjeformade utseendet i allt från bilar till brödrostar, så blev inte försäljningsframgångarna de man hoppades på. Ändå hängde bilen med i fyra år, när Chrysler stoppade produktionen. Designen bröt säkert ny mark på sin tid och förtjänar en plats i fordonshistorien.
Franklin Mint tillverkade denna mycket intressanta modell i begränsad upplaga. Proportionerna och passformen är bra. Vattenfallsgrillen, kromdekorationerna är fina och karossen kännetecknas av minimala karossglipor. Det finns gott om detaljer under huven och interiören är skalenligt reproducerad. Bilen ser definitivt vacker ut i sin blanka svarta lackeringen och med sina Art Deco-dekorationer.