Packard Twelve var lyxbilar byggda av Packard Motor Car Company i Detroit, Michigan. Bilen byggdes från årsmodell 1916 till 1923, sedan åter från 1933 till 1939. Motorer med stora slagvolymer gav de hästkrafter och det vridmoment som deras kunder önskade. För 1933 återinförde Packard en tolvcylindrig motor, ursprungligen kallad ’Twin Six’, och ändrade sedan namnet till ’Packard Twelve’. Twin Six’ V12-motor behölls utan större förändringar. Ett slagvolym på 445,5 kubiktum blev resultatet och en maximal effekt på 162 hästkrafter. Kylsystemet förbättrades och en ny Bendix-Stromberg EE-3 förgasare med automatisk choke introducerades, vilket ökade effekten något. En enkel torrplåtskoppling ersatte den tidigare dubbelplattsmodellen, matchad med en golvväxlad treväxlad manuell växellåda och en ny drivaxel i ett stycke. Lebaron Speedster är en av de mest spektakulära Packards genom tiderna.
1934 introducerades den 11:e seriens modell, och man lade till ett kortare chassi på 3,43 meter (Packards 1106 serie.) Både ’Aero Sport Coupe’ och ’LeBaron Runabout Speedster’ var tillgängliga på denna hjulbas. Endast 960 Packard Twelves byggdes 1934. Detta var också första året som en radio var ett fabriksalternativ. Den kännetecknas av lång motorhuv, båtsvansformad bakdel, pontonskärmar med fenderskirts – vilket för tiden betydde en modern elegant bil.
Danbury Mint tillverkade denna mycket intressanta och ovanliga modell. Proportionerna och passformen är bra. Grillen, strålkastarna, signalhornen är fina och karossen Det finns gott om detaljer under huven och interiören är skalenligt reproducerad. Bilen ser definitivt vacker ut i sin blanka röda lackeringen och med ekerhjulen och emblem.