Utseendet av 1942-1947 Fords halvtons pickuper var mer lastbilsliknande. De snygga linjerna på de tidigare halvtons pickuperna var borta. Utformningen av Fords 1942-års pickuper kännetecknades av robusta chassin med fyra tvärbalkar, vilket gav större styrka. Henry Fords ålderdomliga tvärfjäderupphängning togs också bort, till förmån för halvelliptiska bladfjädrar i varje hörn, som arbetar mot hydrauliska, dubbelverkande stötdämpare. Motorvalet bestod av två V-8:or, en sexa och en fyra. 21C modellen hade 221 kubiktum V8n på 90 hästkrafter. Tillvalen inkluderade en öppningsbar, skjutbar bakruta, stoppade säten, kupevärmare, en höger vindrutetorkare till passaserarsidan, dessutom också en höger baklykta samt bakre stötdämpare. Baspriset var $655.
För 1942 gjordes det frampartiet plattare med en kylare av ’vattenfallstyp.’ Strålkastarna och parkeringsljusen integrerades i framskärmarna. Dörrhandtag och strålkastarsargerna var först kromade, men ersattes av lackerade mot slutet av den förkortade produktionen av civila fordon som avslutades redan i februari 1942.
Medan produktionsantalet var begränsat, är exakta siffror svåra att fastställa; men det uppskattas att endast några tusen tillverkades innan produktionen av civila fordon ersattes av militärfordon. Detta medförde att dessa pickuper är sällsynta på veteranmarknaden.
Danbury Mints pickup i den gröna lacken är en ovanligt fin modellbil. Den har en hytt med flera detaljer som en instrumentbräda med mätare med läsbara siffror. Endast en vindrutetorkare på förarsidan. Ovanlig för modellbilar är att rutorna i dörrarna inte är helt vedvevade. Motorn är en V8. Den bakre flaklemmen kan fällas ner. På förarsidan, på sidan om flaket finns reservhjulet.