1949 var året då helt nya bilkonstruktion introducerades i USA efter andra världskriget. Mercury var en helt ny bil på alla sätt. Motorn flyttades framåt för att ge mer utrymme i kupén och en modern drivaxel introducerades. Modellerna från 1949 avslöjades på Waldorf-Astoria Hotel i New York City i juni 1948. Den nya formgivningen var också tydlig i Mercury bilarna. Det finns något mycket coolt med 1949 Mercury Eight Coupe. Mercury hade en av de mest teknologiskt avancerade bilradioapparaterna som bidrog till bilens försäljningsframgång. Efter många år efter premiären 1955 på filmen Ung rebell är det svårt att se om bilens nuvarande mystik är beroende på filmens framgång eller bilens popularitet bland Hot rod-byggare. En taksänkt ’49 Mercury representerar urtypen för den här typen av behandling.
Danbury Mints 1949 Mercury är en av favoritmodellerna. Anledningen är modells perfektion vad beträffar formen, grillen, navkapslar och emblem som är små konstverk. Vind- och bakruta, fönster, kromlister, dörrhandtag, strålkastare och baklampor är exakt reproducerade. Den tvåfärgade gröna lacken är perfekt. Dörrarnas gångjärn är korrekt innefattade. Instrumentpanelen är detaljerad och hastighetsmätaren har läsbara siffror. Ratten med signalratt och sätena har den för perioden rätta utseendet. Tröskelplåtarna bär Mercury-monogrammet. Noggrann uppmärksamhet ägnas motorrummet med luftfilter, oljefilter, generator, remmar och kylslangar.