Schweizaren Louis Chevrolet grundade 1911 en bilfabrik i Amerika som 1918 ingick i världens största bilkoncern, General Motors, i Detroit. Chevrolet var den mest sålda amerikanska bilen i Sverige under 50-talet och de var populära som taxibilar, speciellt i Stockholm. Chevrolet Bel Air är uppkallad efter Bel Air, en stadsdel i västra Los Angeles.
Chevrolet föreslog att allmänheten skulle nog bli intresserad av en sedanmodel utan dörrpost (B-stolpe), men med bilrutor som kunde vevas ner helt – en hybridstil som ger luftighet med öppna bilrutor och skydd mot väder och vind och säkerheten hos en fast ståltak med stängda rutor. 1950 Bel Air introducerades som en deluxemodell och var designad som en cabriolet men med ett icke-avtagbart fast tak. Den här nya modellen benämndes ’hardtop convertible’ som senare förkortades till bara ’hardtop’. 1950 Bel Air var mycket elegant i två tonfärgskombination med matchande två-färgad interiör. I bilen satt en rak 216 kubiktum sexcylindrig motor på 90 hästkrafter.
Franklin Mints eleganta två-färgade Bel Air Deluxe har tillverkats i en begränsad upplaga av endast 2500 bilar. Den är full av detaljer som en ’gangsterkeps’, extra dimljus, och en kombinerad spotlight-backspegel. Framsätets ryggstöd kan fällas framåt för att kunna komma in till baksätet. Instrumentbrädan är detaljerad med läsbara mätare. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring. Under motorhuven avslöjas den raka sexan och i bagagerummet finns ett reservhjul, domkraften och nummerplaketten. Notera ’POWER GLIDE’ skriften på bakluckan. Stötfångarna samt de vackert utförda navkapslarna bör påpekas. Tyvärr finns en skada på framvagnen som reparerats. På grund därav det låga priset.