Den första generationen av Ford Thunderbird var en tvåsitsig cabriolet producerad av Ford för åren 1955 till 1957, den första tvåsitsiga Ford sedan 1938. Den var ett svar på Chevrolet Corvette. Döptes som en ‘en personlig bil med distinktion’ av Ford och byggd på arvet från roadsterna på 1930-talet.
Även om det var en lätt bil utrustad med en V8-motor, fokuserade Thunderbird mer på förarkomfort än hastighet, och var inte en direkt rival till varken Corvette eller europeiska sportbilar. Den introducerades vid Detroit Auto Show den 20 februari 1954. Den första bilen lämnade bandet den 9 september 1954 och försäljning började den 22 oktober 1954. Thunderbirden levererades med skärmkjolar och en avtagbar glasfiber-hardtop som standardutrustning och med en tygsufflett som alternativ. Motorn var Fords 292 kubiktum V8. Antingen kom den med en Fordomatic automatisk eller manuell växellåda. Avgasrören mynnade ut genom dubbla stötfångarskydd bultade till den bakre stötfångaren. Bilen använde befintligt chassi- och fjädringskonstruktion och mekaniska komponenter från Ford. Andra unika egenskaper var en teleskopratt och en varvräknare.
Thunderbird visade sig vara mer lämpad för den amerikanska marknaden än Corvette, med en försäljning av 16155 T-Birds, jämfört med 674 Corvettes 1955
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inledde med denna ’55 ‘Baby Bird’ som tillverkades i en begränsad upplaga för att fira Fords 50-årsjubileum. Danbury Mint valde Goldenrod Yellow färgen, en nyans för denna Thunderbird som gav en fin touch av värme. Modellen är väl presenterad. Interiör, motorrum och många detaljer är av den kvalitet som utmärker DM-modellerna, t.ex. en radioantenn som kan höjas och sänkas samt detaljerade dörrhandtag med tryckknappen för tummen. Den har avtagbara fenderskirts. På bilens sidor finns V8-emblemet och ‘Thunderbird’-skriften i kromfolie. Interiören i svart och gult med matchande dörrpaneler är en slående syn. Sätena med sömmar är synliga på de svarta sidorna och överdelen. De gula sätena är djupt mönstrade. Instrumentbrädan har snyggt detaljerade mätare och ratt, golv och pedalerna är i korrekt skala.I m otorrummet med V8-motorn som inkluderar ett ’Dress Up Kit’ finnst tändkablar, batterikablar, bränsleledningar och kylslangar med slangklämmor. ‘Se Clear’ vätskepåsen finns också på plats där. På bakluckan finns den lilla bensinpåfyllningsdörren som kan öppnas och under finns bensinlocket. Reservhjulet är avtagbart. Domkraften och verktyg finns inuti med en instruktiondekal.