Med det eventuella undantaget av woodies måste Chevy Nomads och Pontiac Custom Safaris från 1955-57 rankas som de coolaste stationsvagnarna som någonsin tillverkats. Ingen annan stationvagn har någonsin uppnått den nästan klassiska status som Chevrolets Nomad 1955 åtnjutit. Den började som en populär Corvettebaserad drömbil som visats på GM Motorama 1954. Genom att kombinera en familjesedan med en lastvagns praktiska nytta, började produktionen av Nomaden i februari 1955. Nomaddesignen inkluderade ett räfflat tak och en baklucka med kromlister. Interiören hade säten med våffelmönstrad klädsel. Endast 8386 Nomader byggdes 1955. Dessa nyttofordon uppskattades som konventionella vagnar, men deras relativt höga pris ($2571) gjorde att försäljningen var låg. GM ändrade sitt sortiment 1958 och uteslöt modellen. Naturligtvis är dessa sublimt stiliga bilar mycket eftertraktade idag
Danbury Mints modell ser mycket fin ut, den är oklanderlig och detaljer finns i överflöd. Mångfalden av yttre och inre detaljer är välgjorda och praktiskt taget i skala., Instrumentpanelen, ratten och rattstången representerar den då nya Chevy looken, och de ljusa tröskelplåtarna bär ‘Body by Fisher’ logotyper. Reservhjulet under det avtagbara locket i lastområdet dar det också finns en domkraft. ‘Turbo-Five’ motorn, 265 kubiktum V8n på 162 hästkrafter, har reproducerats med alla kablar, slangar och emblem.. Dörrpassningen är betydligt bättre på denna DM modellbil än på den turkosa 1955 Nomaden. Men även på denna är ratten en aning för tjock
.