Den första Studebakerbilen byggdes 1902 och efter andra världskriget har fabriken varit den mest betydande nydanaren av den amerikanska bilstilen.
Robert E. Bourke, en bilstylist som arbetade med den berömda industridesignern Raymond Loewy, var till stor del ansvarig för 1950 års Studebakers styling, som nu anses vara en klassiker i sin tid. Bilen väckte uppmärksamhet på grund av sin ultramoderna stil. Nosen i mitten fram liknade ett flygplan, och dess långa, horisontella bakre däck skilde sig radikalt från bilarna på 1930- och 1940-talen. Samtidigt som 1950 Studebaker också innebar ett avbrott från 1930-talets strömlinjeformade eller art déco-stil och början på 1950-talets futuristiska stil. Nyheten för 1951 var den lyxiga commandermodellen med en 1233 kubiktum V8-motor på 120 hästkrafter. Dessutom kunde man få Studebakers ’Automatikc Drive’ växellåda. De elektriska vindrutetorkarna förbättrades. Ett speciellt kännetecken är den halvcirkulära bakrutan bestående av fyra glasrutor som omger baksätespassagerarna.
Studebaker ledde vägen i design- och marknadsföringsförändring, och de tre stora biltillverkarna följde snart efter. Studebakers försäljning var ganska stark efter andra världskriget men minskades något 1951 till 269000 bilar av vilka var 124280 Commanders.
Denna unika Studebaker Champion är verkligen en av de finaste av Danbury Mintmodellbilarna. Till att börja med är alla proportioner och konturer fullständig noggranna. Interiören visar all lyx med en detaljerad instrumentbräda och en ratt i korrekt skala. Den främre röda ryggstöden kan fällas framåt och solskydden kan fällas upp och ner. Exteriören är vackert proportionerad och är accentuerad med kromdetaljer. Antennen kan höjas och sänkas. I motorrummet finns den detaljerade motorn med ledningar och slangar. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut. Bakom finns domkraften. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring samt den har både bromsledningar och handbromsvajrar.