Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar.
Buick Roadmaster är en bil som byggdes av Buick från 1936 till 1942, från 1946 till 1958, och sedan igen från 1991 till 1996. Roadmasters tillverkade mellan 1936 och 1958 byggdes på Buicks längsta hjulbas. Mellan 1946 och 1957 fungerade Roadmaster som Buicks flaggskepp. 1956 fick Roadmaster en ny design. Roadmaster emblem placerades på dörrarna under ventilationsfönstren. Roadmastern kunde fås med en 322 kubiktum V8 på 220 hästkrafter. Två statorhjul adderades som en förbättring av Dynaflow 2-speed automatlådan. Den helt nya 4-dörrars Riviera-hardtopmodellen visade sig vara den mest populära Roadmastern, med 24 770 sålda enheter.
Fyrdörras modellbilar är sällsynta. Men här har Danbury Mint producerat en mycket fin Buick. Ett problem att tillverka fyrdörrarsbilar är gångjärnsdetaljerna och fästningen till monteringsstolpen. DM valde en fantastisk fyrdörrarsbil med en vacker trefärgskombo. Den utstrålar mycket väl femtiotalets vackra Buickmodeller. Lacken är häpnadsväckande; klar, glansig och jämn. De separat formade kromlisterna ger ytterligare en dimension av autenticitet. Radioantennen fungerar, motorhuven har de perfekta sax-fjädergångjärnen, motorrummet, interiören och bagageutrymmet är fulla med detaljer. Sätena med sitt realistisk rutmönster är mycket fina. Karossens form har stramats upp, instrumentbrädan är fantastisk, motorrummets layout och chassit är mycket välgjorda.