Den första generationen av Ford Thunderbird var en tvåsitsig cabriolet producerad av Ford för åren 1955 till 1957, den första tvåsitsiga Ford sedan 1938. Den var ett svar på Chevrolet Corvette. Döptes som en ‘en personlig bil med distinktion’ av Ford och byggd på arvet från roadsterna på 1930-talet. Ford förfinade den 1956, gjorde mindre stilförändringar, lade till ett kontinentalkit på den bakre stötfångaren. Även om det var en lätt bil utrustad med en V8-motor, fokuserade Thunderbird mer på förarkomfort än hastighet, och var inte en direkt rival till varken Corvette eller europeiska sportbilar. Thunderbirden levererades med skärmkjolar och en avtagbar glasfiber-hardtop som standardutrustning och med en tygsufflett som alternativ. Motorn var Fords 292 kubiktum V8. Antingen kom den med en Fordomatic automatisk eller manuell växellåda.
För modellåret 1956 tillkom mer bagageutrymme, reservhjulet monterades utanför i ett kontineltalkit. Luftintag lades till bakom de främre hjulen för att förbättra ventilationen. För att förbättra sikten bakåt kunde man välja en hardtop med ‘porthole’ som ett kostnadsfritt alternativ. Ett 12 volt system installerades. En 312 kubiktum V8-motor på 315 hästkrafter lades till som tillval. Produktionen totalt för 1956 var 15631 enheter.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med den första från 1955 och nu denna ’56 ‘Baby Bird’. Ford förfinade den 1956, gjorde mindre stilförändringar, lade till ett kontinentalkit på den bakre stötfångaren. Modellen är väl presenterad. Interiör, motorrum och många detaljer är av den kvalitet som utmärker DM-modellerna. Bilen levereras med en avtagbar hardtop. Tyvärr, på grund av kontinentalkitet, kan inte bagageluckan öppnas.