Chrysler New Yorker är en bilmodell som producerades av Chrysler från 1940 till 1996 och fungerade i flera år som varumärkets flaggskeppsmodell. New Yorker-namnet hjälpte till att definiera Chrysler-varumärket som en tillverkare av exklusiva modeller, prissatta och bättre utrustade än andra amerikanska märken som Ford och Chevrolet men dock ej som Cadillac, Lincoln och Packard. Chrysler-bilarna designades om för modellåret 1957 med Virgil Exners ‘Framåtblick’ till en kostnad av 300 miljoner dollar. New Yorker från 1957 hade en kraftfull 392 kubiktum Hemi V8-motor på 345 hästkrafter. Modellerna från och med 1957 levererades med TorqueFlite 3-växlad automatisk växellåda och en Torsion bar-fjädring (Torsion-Aire) som gav en smidigare hantering och körkvalitet.
Danbury Mint tillverkade denna 1957 New Yorker Sport Coupe i begränsad upplaga. Intressant är att bilen inte är begränsad till ett fast nummer. Danbury hade inget sätt att veta just hur många enheter som slutligen kom att tillverkas och säljas.
Danbury Mints 1957 New Yorker i korallfärg med vitt tak är mycket inbjudande. Med snygga däck med vita sidor och med coola navkapslar dras blicken till denna vackra Chrysler. Flygplansdesignen som Chrysler och andra amerikanska biltillverkare tillämpade vid denna tidpunkt framgår mycket tydligt genom de svepande fenorna. ‘New Yorker’ folieskrift av krommetall på framskärmarna är perfekt och i korrekt skala. Den främre stötfångaren sveper runt framskärmarna och omsluter grillen. Interiören är mycket detaljerad. Solskydden kan fällas upp och ner och ryggstöden är fällbara. De tvåfärgade sätena är mycket välgjorda. Bränslepåfyllningsluckan på vänstra bakflygeln kan öppnas. Motorhuven är monterad med de speciella DM gångjärnen och i det detaljrika motorrumet finns V8-motorn med ledningar, slangar och dekaler. Reservhjulet i bagagerummet kan tas ut och domkraften med verktyg finns i bagagerummet. På insidan av bagageluckan finns instruktionsdekalen. Chassit med fungerande fjädring är detaljerat och där finns nummerplaketten.