På 1950-talet var pickuper inte så trendiga som de är idag, med t.ex. läderklädsel, farthållare, luftkonditionering och CD-spelare. Dodge pickupen från 1957 var en av de olika pickuper som var populär. Den nu ikoniska Sweptside-karossen från 1957 var speciell. Av alla Dodges eleganta lastbilsseger, Sweptside sticker ut eftersom det var ett projekt med delar som satts ihop utanför Virgil Exners designstudio, skapat av och monterat av Dodge’s Special Equipment Group.
Joe Berr, chefen för Dodge’s Special Equipment Group, sägs ligga bakom 1957-års Dodge Sweptside. Han utgick från en 1957 Dodge tvådörrars kombi. Framskärmarna drogs framåt för att efterlikna bilarnas huvförsedda strålkastare och för första gången var huven i ett stycke, ledad bakifrån, snarare än en tvådelad design med gångjärn i mitten. En 315 kubiktum V8-motor på 204 hästkrafters V8-motor var den största motorn som finns tillgänglig i någon lätt lastbil. Kromlister prydde pickupen, liksom en tvåfärgad kaross. En treväxlad tryckknappsmanövrerad automatlåda kunde också fås. Dessutom blev 12-volts elektriska system standard.
Sweptside-konceptet blev en hit hos Dodge-återförsäljare men det tillverkades endast ett par tusen av dessa under 1957.
Den här Danbury Mint pickupen är mycket fin och detaljrik. Dörrarna kan öppnas och flaket är fodrat med svart träfanér. Underredet, motorrummet med V8-motorn, och inredningen är detaljerade. Den röda och vita lacken är vackert applicerad. Den bakre flaklemmen kan fällas ner. Den har två utvändiga backspeglar, radioantenn på taket samt det finns ett reservhjul under flaket.