Robert McNamara, VD för Ford 1958, beslutade att ge kunderna extra bagageutrymme och ett baksäte genom att producera denna nya Thunderbird. Chevrolets konkurrerande Corvette, bilen som introducerade det sportiga tvåsitsiga bilkonceptet i USA, två år tidigare än Thunderbirds debut. Med ett kubliknande tak och brist på rundade karossformer kom bilarna att kallas ‘Square Birds’. Med en ny 352 kubiktum V8 motor på 300 hästkrafter, tillgänglig med en tre-växlad manuell eller automatisk växellåda, lanserades denna mycket välutrustad T-Birden som en Personlig Lyxbil. Tidsandan trogen, togs många av denna Thunderbirds stilinsperation från raketåldern, liksom många andra bilmärken i slutet av femtiotalet. Cabrioletmodellen introducerades inte förrän i juni 1958. Den nya Thunderbird var betydligt större än föregående generation, med en längre hjulbas på 113 tum för att rymma den nya baksätet. Den nya T-Birden utmärktes med en ny, styvare unibody-konstruktion samt dubbla strålkastare, en djärvare kromgrill och en större, men inte funktionell, scoop på motorhuven. Denna nya T-Birden mottogs väl och den utsågs 1958 till Motor Trend’s Car of the Year.
Under modellåret 1958 då bilen introducerades uppgick försäljningen till 37892 enheter
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med denna 1958 ‘Square Bird’, en fyrsitsig modell som ersatte de tvåsitsiga sportbilarna. DM replikerar sidoemblemen som externa raketmotorer som sveper bakåt medan baklyktorna får utseende av efterbrännare. DMs färgval är perfekt med den vackra bla lacken kombinerat med den vita suffletten. Pressgjutningstekniken i skala har aldrig gjorts bättre än nu tack vare helt nya presionsverktyg. Till exempel är den bakre stötfångaren avtagbar. Man kan välja att byta ut den mot den medföljande förlängda stötfångaren med kontinentalkit-reservhjulet. I just denna bil ligger bensinspåfyllningsröret djupt ned mellan bagageluckan och kontinentalkittet. En lång tratt behövdes för att tanka. Däremot hade den normala bakre stötfångaren bensinlocket bekvämt placerat bakom nummerplåten. DM bestlutade att tillverka och erbjuda båda alternativen. Med kontinentaltillsatsen finns det en liten svart fyrkantig plåt som kan lyftas upp för att avslöja bensinlocket och påfyllningsröret. På standardstötfångaren är locket bakom registreringsskylten synligt. DM har inkluderat ett verktyg som underlättar detta som också hjälper till att öppna motorhuven och bagageluckan. På tal om bagagerummet där finns de interna hydrauliska systemet med metallgångjärn, ledningar och hydraulkolvar. Liksom i den riktiga bilen, finns det en fällbar panel på framkanten av bagageluckan, som kan fälls ut för att fylla mellanrummet bakom baksätet. Reservhjulet i bagagerummet bör endast finnas där när standardstötfångaren är på plats. Med kontitalkittet på plats bör resrvhjulet i bagagerummet avlägsnas för att vara korrekt.
Interiören med de med djupa mönster och sömmar reproducerade sätena efterliknar originalen väl. Instrumentpanelen är intrikat detaljerad och pedalerna och mattorna är fina. Dörrarna monterade på fungerade gångjärn och de inre dörrspanelerna är gjorda med snyggt präglad struktur. Solskydden är fällbara, passagerarstolens ryggstöd kan vikas platt framåt så att passagerare får lätt åtkomst till baksätet. De fyra knapparna till elfönsteren finns på mittkonsollen. Den separata vackra suffletten har perfekt passform.
Vad beträffar modellens yttre kan nämnas att de kromade fönsterramarna, vindrutetorkarna och stötfångarna har fantastisk finish. Thunderbirdemblemen i krom på framskärmarna och på kontinentalkittet är utmärkta. Radioantennen som kan höjas och sänkas är i perfekt skala..
Motorrummet är ett av de allra detaljrikaste på en modellbil. DM har gjort ett bra jobb vad beträffar, kyl- och väarmeslangar med metallklämmor, de ljusa metalltrådarna som simulerar transmissionsvätskeledare och bränslerör. Tändkablarna, överloppsröret till kylaren och kabeldragningarna är överraskande. När man följer bränslerören nedåt finner man den detaljerade bränslepumpen. Underredet känneteknas av att det finns en kabelansluten startmotor, transmissionskylledningar, handbromsvajrar och ett fungerande fjädringssystem. Bakvagnen har fungerande armupphängningen med riktiga spiralfjädrar och funktionella stötdämpare.