1948 var året då Cadillac införde en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom. Några av dessa amerikanska 50-tals bilar innehöll massiva fenor och bakre stötfångare som efterliknade jetflygplanens efterbrännare. Krom utgjorde en stor del av bilens form från stötfångare till stötfångare. Motoreffekten var på 325 hästkrafter från 390 kubiktum V8-motorn. Standardutrustning inkluderade servobromsar, servostyrning, automatisk växellåda, vindrutetorkare med två-hastigheter, elfönster och tvåvägs elmanövrerade säten. Priset låg på $5252 omkring $400 mer än Series 62 Cadillacs. Över 22000 DeVilles såldes under sitt första år som en separat serie. Länge erkänd för att vara ’King of Fins’ och denna ’59 är den ultimata femtiotalets Caddy.
Danbury Mints blåbaserade turkoslack kombinerad med det vita taket gör denna modell mycket vacker. Däcken med de breda vita däcksidorna förstärker intrycket. ‘Coupe de Ville’–skriften i kromfolie på bakflyglarna är i korrekt skala. Inuti har vi en av de mest detaljerande interiörer som Danbury har skapat. Sätena är så realistiska med läder och tyg i skala. Mittinsatserna känns som nylon och strukturen och djupet är fenomenala. Instrumentbrädan med läsbara mätare är mycket detaljerad. Naturligtvis kan framsätenas ryggstöd fällas framåt för att underlätta entré till baksätet. Solskydden kan fällas upp och ned. Under motorhuven finns V8n med kylslangar, tändkablar, dekaler och bränsleledningar. Bagagerummet är stort med tjocka mattor, reservhjul och domkraft. Dekalen om domkraftens handhavande finns på bakluckans insida. Underredet med fungerande fjädring uppvisar många detaljer.