För modellåret 1961 utgjorde Lincoln-sortimentet bara av en fyrdörrasmodell, antingen som en sedan eller konvertibel. Dess kraftiga konstruktion kombinerat med noggrann efterkontroll av varje fordon var resultatet av Ford’s engagemang att göra den finaste massproducerade inhemska bil för 60-talet. 1961 Lincoln Continental och dess designer, Elwood Engel, fick en bronsmedalj av Industrial Design Institute i New York. Det vann också Car Lifes 1961 Engineering Excellence Award. Den enda motor som var tillgänglig var en 430 kubiktum V8 på 300 hästkrafter samt en 3-växlad automatisk växellåda.
För första gången sedan 1951 var bakdörrarna av typen ’självmordsdörrar’. För att varna förare om öppna dörrar monterade Lincoln en varningslampa ’dörr ajar’ på instrumentbrädan. Lincoln Convertible var utrustad med en elmanövrerad topp, ett tygtak som förvarades i bagagerummet. Bakluckan var elmanövrerad så att man kunde öppna den för bagage.
Det är inte vanligt att man kan finna fyrdörrasmodellbilar. Denna Franklin Mints 1961 mörkröda Lincoln är dock en sådan s9om tillverkats i en begränsad upplaga. En mycket fin med många detaljer i korrekt skala. Speciellt kan märkas de fotoetsade vindrutetorkarna. Den stora 430 kubiktum V8n i motorrummet har elkablar och kylslangar. Den vita och röda interiören med en detaljerad instrumentbrädan är mycket attraktiv. I bagagerummet finns ett reservhjul och nummerplaketten. På motorhuven finns Lincolnemblemet. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring.