Impala utvecklades från Bel Airmodellen och 1958 blev Impala en egen fristående modell och tillhörde toppen av de stora Chevybilarna. Chevy Impala tog fart i början av 60-talet och visade sig vara en enorm framgång för Chevrolet. Impalan blev Chevrolets flaggskepp och USAs bästsäljande bil vilket fortsatte under hela decenniet. Impala 1963 fick en rätlinjig styling med en ny bakljuspanel omgiven av kromlister. Valet av motor liknade 1962, med två V8-motorer, 283 och 327 kubiktum som de mest populära. En speciell 427 kubiktum version av 409 kubiktummotorn på 430 hästkrafter kunde beställas i Impala Sport Coupe 1963. En ny försänkt instrumentpanel med enkla kontrollampor ingick. Ett tillval av en varvräknare inbyggd i instrumentbrädan ovanför ratten beställdes dock sällan. Impalavagnarna fick baklyktorna i form av tre enheter för första gången.
Franlin Mints Impala Convertible med den Marlinblåa metallacken kontrasterande bra mot den svarta interiören. Detta är en mycket vacker bil. Lackeringen är perfekt … särskilt svårt med en metallfärg. Dörrarna, motorhuven och bagageluckan fungerar bra och sluter tätt. FM har ägnat omsorg om tillverkningen av modellen som de fotoretsade vindrutetorkarna samt detaljerna i motorrummet. Elledningarna är i skala och batteriet är anslutet. De yttre emblemen är fint reproducerade. Radioantennen är av metall och skalenlig. I bagagerummet finns ett reservhjul. Någon separat sufflett ingår ej.