Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Efter att ha kämpat för att övertyga Henry Ford II att bygga den första Mustangen, var Lee Iacoccas nya modell för 1965 väl mottagen speciellt efter den beprövade framgången från 1964. Flera förändringar av Mustang gjordes i början av det normala modellåret 1965 i augusti 1964, ungefär fyra månader efter introduktionen. Dessa bilar är kända som ‘sena 65-talet’. Den 17 april 1965, ett år efter Mustangen var introducerad, levererade Ford den 417000 Mustangen, en röd med röd interiör. Med 289 V8-motorn på 225 hästkrafter och lätta karross var denna Mustang en mycket snabb bil. Med ett överkomlight pris fick man en exklusiv coupe.
Igen har Franklin Mint lyckats skapa en mycket lyckad modell, denna gång 45-års Jubileumsmustangen. Den har producerats i en begränsad upplaga av 1965 bilar. FM har fångat formen väl och finishen är felfri. Instrumentbrädan och den röda interiören är fin. I bagagerummet finns den korrekta bagagerumsmattan samt reservhjulet. På bageluckans insida finns informationsdekalen. Dessutom nummerplaketten i bagagerummet. Motorrummet är en annan höjdpunkt med V8-motorn med sina fantastiska detaljer och dekaler som bäst uppskattas med hjälp av ett förstoringsglas.