Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Efter att ha kämpat för att övertyga Henry Ford II att bygga den första Mustangen, var Lee Iacoccas nya modell för 1965 väl mottagen speciellt efter den beprövade framgången från 1964. Flera förändringar av Mustang inträffade i början av det normala modellåret 1965 i augusti 1964, ungefär fyra månader efter introduktionen. Dessa bilar är kända som ‘sena 65-talet’. Motoralternativet var en 200 kubiktum T-kod-motor som gav 120 hästkrafter. Produktionen av Fairlanes F-kod 260 kubiktum motorn upphörde efter 1964 års utgång. Den ersattes med en ny med 200 hästkrafter C-kod 289 kubiktum V8-motor med en tvåports förgasare. En A-kod 225 hästkrafter fanns samt den oförändrade 289 HiPo K-kod V8n. Den elektriska likströmsgeneratorn ersattes av en ny växelströmsgenerator på alla Ford bilar. (Ett sätt att skilja 1964 från 1965 är att se om generatorvarningsljuset på instrumentbrädan säger GEN eller ALT).
Mustang GT-versionen introducerades som ‘GT Equipment Package’ och inkluderade en V8-motor (oftast 289 V8n), dimljus i grillen och skivbromsar. För interiören i GT-alternativet installerades en annan instrumentpanel som inkluderade en hastighets-, bränsle-, temperatur-, och oljetrycksmätare samt en ampmeter i form av fem runda mätare. Mustangen var ursprungligen tillgänglig som antingen en hardtop eller cabriolet, men också en fastbackmodell. 1965 föddes Shelby Mustang, endast tillgängligt som fastback. 1965 tillverkades 15079 Mustang GT-modellen.
Danbury Mint har lyckats skapa en mycket fin modell, denna gång en 1965 Mustang Fastback som endast tillverkats i 1965 exemplar. Det är kanske den snyggaste Mustangen från den eran. Utvändigt har DM varit noggrann och Mustangen med en perfekt blänkande svart lackering har flera detaljer som radioantennen som kan höjas och sänkas. De svarta däcken med smala vita däcksidor matchar den röda detaljrika interiören. Den fina instrumentbrädan med detaljerade mätare samt framstolarnas fällbara ryggstöd utmärker denna modell. Emblem och dekaler är perfekta. V8-motorn med sina fantastiska detaljer kan bäst uppskattas med hjälp av ett förstoringsglas. I bagagerummet finns ett reservhjul samt informationsdekalen på bagageluckans insida. Underredet är detaljerat och där finns nummerplaketten.