Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Efter att ha kämpat för att övertyga Henry Ford II att bygga den första Mustangen, var Lee Iacoccas nya modell för 1965 väl mottagen speciellt efter den beprövade framgången från 1964. Flera förändringar av Mustang inträffade i början av det normala modellåret 1965 i augusti 1964, ungefär fyra månader efter introduktionen. Dessa bilar är kända som ‘sena 65-talet’. 1965 föddes Shelby Mustang, endast tillgängligt som fastback.
Med 289 kubiktum Hi-Po-motorn på 306 hästkrafter och chassit gav denna Ford en möjlighet att konkurrera i internationell bilracing. De första GT350H från 1966 lackerades alla svarta med guldränder. H indikerar att de var beställda och avseeda för HERTZ biluthyrningsföretag – ’RENT A RACER.’ 85 av GT350H modellerna var utrustade med en manuell 4-växlad Borg-Warner T10-växellada. Alla andra med en C4 automatlåda. Avgassystemet hade dubbla avgasrör.
Igen har Franklin Mint lyckats skapa en mycket lyckad modell, denna gång en 1966 Mustang Shelby som producerats i en begränsad upplaga av 9900 modellbilar. FM har fångat formen väl och den obligatoriska amerikanska racingfinishen är felfri. De svarta däcken på Shelby-lättmetallfälgar ger autentisk karaktär. Den fina instrumentbrädan med detaljerade mätare samt de fällbara säterna utmärker denna modell. Interiördetaljerna är perfekta – ända ner till mycket realistiska säkerhetsbältena. Passformen av dörrar, motorhuv och bagagelucka är fin. I bagarummet finns reservhjulet på den korrekta bagagerumsmattan. På insidan av bagageluckan finns informationsdekalen. Motorrummet är en annan höjdpunkt med V8-motorn med sina fantastiska detaljer och dekaler kan bäst uppskattas med hjälp av ett förstoringsglas.