I september 1961 skrev den amerikanske bildesignern Carroll Shelby till AC i England och frågade om de kunde bygga en bil modifierad för att acceptera en V8-motor. Bristolmotorerna för AC ACE två-sits sportbil hade nyligen avbrutits så AC godkände, förutsatt att en lämplig motor kunde hittas. Shelby gick till Ford som ville ha en bil som kunde konkurrera med Corvette och de råkade ha en helt ny motor som var lämplig, nämligen Windsor 221 kubiktum som var en ny lätt, tunnväggsgjuten small-block V8. Senare skulle större V8-or installeras som krävde ett nytt chassi som gjordes i samarbete med Ford i Detroit och som fick beteckningen Mark III. Den nya bilen hade också breda fenders och en större radiatoröppning. För 1966 Shelby COBRA – S/C-modellen (Semi-Competition) installerades Ford 427 kubiktum Fe-motorn på 485 hästkrafter och utrustad med en 4-ports Holley förgasare. Denna den kraftfullaste modellen på 485 hästkrafter hade en topphastighet på 298 km/h i S/C-modellen. Endast 56 av de 100 planerade bilarna producerades. Av dessa trimmades 31 osålda tävlingsmodeller om och utrustades med vindrutor för gatbruk. Kallas S/C för semi-competition, ett originalexemplar kan för närvarande säljas för US$1,5, vilket gör den till en av de mest värdefulla Cobra-varianterna. Faktum är att det kan vara den mest kraftfulla, den mest attraktiva och den mest spännande frontmotorns roadster som någonsin tillverkats.
Franklin Mint har tillverkat en replika av Carroll Shelby’s Cobra 427 S/C. Modellen är autentisk ner till 427 kubiktum V8-motorn under huven. Med sin aluminiumkaross är den en standout i en samling av modellbilar. Den har dörrar, motorhuv och bagagelucka som kan öppnas. Fin instrumentbräda med läsbara mätare. Fungerande styrning och upphängningssystem med fjädring samt GOOD YEAR däcken.