El Camino betyder på spanska ‘vägen’. El Camino debuterade 1959 som ett svar på rivalen Fords Ranchero. Idén om en bil som en bonde kunde använda för att transportera hö med under veckan och kunna köra till kyrkan på helgen – var en lyckad satsning. När det böjde 1959 var El Camino baserad på Brookwoodplattformen. För 1964 flyttade den till GMs A-bodyplattform, där den skulle förbli fram tills 1987. Omkring 1968 tog muskelbilkriget fart med stora motorer och lätta karosser tills avgasutsläppsreglering satte stopp för det. Under denna period var El Camino en billig GM-pickup med utmärkta prestanda. El Camino var mycket nära besläktad med Chevelle med många delar och och motorer gemensamt. 1968 kunde man välja mellan raka sexcylindermototer till de största V8-motorerna. Den mest kända El Camino-modellen 1968 var den legendariska SS med en 396 kubiktum Turbo-Jet V8 på 375 hästkrafter. SS-modellerna levererades med Chevys rallyhjul och med SS/396-emblem på skärmar och bakluckan. Separata famsäten med en mittkonsol var ett populärt alternativ på SS-modeller samt en AM / FM radio, Cruise-Master farthållare, servobromsar, luftkonditionering.
Denna Danbury Mint modell är mycket stilig i den felfria svarta lacken och har de vanliga DM detaljerna. Till exempel kan nämnas kromlisterna och emblemen och de dubbla avgasrören under flaket. Modellen kommer med DMs höga grad av exakthet i förhållande till originalet. Modellen levereras med en top som kan täcka flaket. DM har lyckats skapa en intressant product. Den rödbrun säterna i hytten är vackert utformade och handskfacket kan öppnas.