Stylingen på Sting Ray Corvetten från 1963 till 1967 var extremt populär men efter fem år ville man skapa en helt ny modell. Bill Mitchell låg bakom den nya designen. För 1968 omarbetades både karossen och interiören helt. En mjuk fällbar topp ingick med cabrioleer, medan en extra hardtop med bakre fönster av glas erbjöds mot extra kostnad. De dolda strålkastarna rörde sig i läge via ett vakuumstyrt system snarare än elektriskt som på föregående modeller ,Den smala bilen med långsträckta framskärmar och den välvda formen över hjulen var som skapad för en gatbil som förtjänar uppmärksamhet. Under 1968 tillverkades endast 80 bilar med 427 kubiktum L88 V8-motorn på 430 hästkrafter. Den mest sällsynta av dem var L88-cabben.
Danbury Mint har lyckats mycket bra med denna modell. Corvetten ser exakt ut som originalet, introducerad 1968. Den brittiska gröna metallacken har perfekt replikerats och Corvette-emblemen är korrekta. De små gula sidomarkeringsljusen är inramade i röd plast med miniatyrkromlister. Listan över funktioner är imponerande. Motorn är detaljrik med förgasar- och filterdekaler, en fungerande fläkt, tråddelare på tändkablarna, vakuumledningar och fungerande cylinderstag till motorhuven. Med en liten knapp under grillen kan de dolda strålkastarna friläggas och roteras fram. Reservhjulshållaren kan öppnas och hjulet kan tas bort. Bagageluckan kan öppnas där suffletten förvaras. Solskydden fungerar. Säkerhetsbälten är gjorda av tyg och de tre förvaringsfickorna bakom sätena kan öppnas. Tanklocket kan öppnas.