Ford Mustang GT 1967 års modell Mustang var den första redesignen av den ursprungliga modellen. Den viktigaste mekaniska funktionen var att tillåta installation av en big-block V8-motor. Den totala storleken, interiör och lastutrymme ökades. Det högpresterande alternativet var den 335 hästkrafter 390 kubiktum V8-motor med en fyrportsförgasare och var utrustad med en 4-växlad manuell växellåda. Ändringar för 1968-modellen ökade säkerheten med en tvåekrig energiabsorberande ratt tillsammans med nya säkerhetsbälten. GT/CS Mustangerna var tillgängligt som Coupe och Fastback. År 1968 hade Ford Mustang redan blivit en av de mest populära bilarna i USA. Prisvärd, tillgänglig i tre olika karossstilar fick Fords ponny enorm framgång. Ankomsten av den förstärkta Shelby Mustang och dess många versioner gjorde bara saken bättre, men Ford och Carroll Shelby menade att ponnyn kunde bli ännu mer imponerande. Deras dröm förverkligades i april 1968, då en helt ny version av 428 Police Interceptor-motor förbättrades och 428 Cobra Jet installerades i Shelby GT500, som blev GT500 KR eller ’King of the Road’. Officiellt på 335 hästkrafter, men i praktiken inte mindre än 400 hästkrafter. 1253 Shelby GT350 tillverkades, pris $4117.
Denna Franklin Mint Shelby röda GT500KR av den uppskattade modellen baseras på den tidigare FM mörkgröna Shelby GT500KR men nu i en begränsad upplaga på 9900. Kanske är denna lite vackrare på grund av färgschemat. Den röda lacken är djup och rik och har ett glänsande utseende. Karosslinjerna är raka och fina, dörrarna, bagageluckan och motorhuven har perfekt passform utan gap. När det gäller interiören är inredningen vacker med träfanerad ratt, instrumentbräda, konsol och växelhandtag. Säkerhetsbältena samt de fällbara ryggstöden bidrar till denna modellbils kvalitet. Under bagageluckan finns reservhjulet, som dock inte kan tas ut men den ligger över den mycket detaljerade bagagemattan. Domkraftinstruktionsdekalen finns på insidan av bagageluckan. Modellen har funktionell fjädring. Under motorhuven är det som gjorde Shelby GT500KR till vägens kung. Luftrenaren är korrekt märkt, läsbart med en lupp eller förstoringsglas. Dessutom finns den autentiska Shelby Automotive, Inc.-dekalen med fordonets VIN-nummer på insidan av förarsidans framskärm. Kylslangar och elledningar finns på plats och motorrummets utseendet är perfekt. De perfekt tillverkade vindrutetorkarna i fotetsad metall bör framhållas. På utsidan är all rätt märkning på plats; ’Shelby’ fram och på den bakre spoilern samt på båda sidorna ’Cobra Jet 428’ med Shelbys Cobraemblem.