1968 var Plymouths första år för Road Runner. Warner Brothers fick 50 000 dollar för att få använda den tecknade fågeln. Road Runnern är baserad på den lätta Plymouth Belvedere plattformen och levererades med antingen en 383 kubiktum V8-motor i denna lätta bil, eller med en 426 kubiktum Hemi V8-motor på 425 hästkrafter. Väl värt priset på $714 extra för Hemimotorn. Plymouth utvecklade Road Runner för att marknadsföra en billigare muskelbil till sin exklusiva GTX. Interiören var spartansk med få alternativ – som servostyrning och skivbromsar fram, AM-radio, luftkonditionering (utom med 426 Hemi motorn) och automatlåda. Standartransmissionen var en 4-växlad manuell växellåda med golvväxelspak medan den tre-växlade TorqueFlite automatväxeln var valfri. Plymouth beräknade sälja cirka 20 000 enheter 1968; den faktiska försäljningen uppgick till cirka 45 000. Detta placerade Road Runner på tredje plats i försäljningen bland muskelbilar.
Danbury investerade i nya verktyg och ny produktionsteknik för att tillverka ännu bättre och detaljrika modellbilar, vilket denna Plymouth är ett exempel på. Denna modell är perfekt i alla avseenden. Delarnas passform är utmärkt. Dörrarna öppnas på samma sätt som dörrarna till den verkliga bilen. Motorhuven och bagageluckan har också perfekt passform. Den blå metallic lacken har applicerats felfritt. Det svarta vinyltaket är perfekt, speciellt med de applicerade tunna kromlisterna. På typiskt DM-sätt kan antennen höjas och sänkas. Motorhuvens saxfjädergångjärn är en annan DM-specialitet som ser otvetydigt mycket realistiska ut samt dessutom fungerar perfekt. Både fjädring och de bakre stötdämparna fungerar. När man betraktar underredet missa inte parkeringsbromsvajrarna, fjädringens främre torsionsstag och transmission. Interiören uppvisar fina detaljer. Mönstret på säterna är djupt formade och säkerhetsbälten är av tyg. Pedalerna är realistiska och inkluderar även parkeringsbromspedalen. Mycket detaljerade är metalldekalerna på bilen, speciellt Road Runner-dekalerna framtill på dörrarna och baktill på bagageluckan. Golvväxelspaken är korrekt detaljerad liksom de fungerande fällbara solskydden. Reservhjulet kan tas ut ur bagageutrymmet som döljer domkraften på den miniatyriserade bagagerumsmattan. DMs perfekta reproduktionsteknik märks bäst under motorhuven där man finner alla miniatyrdekaler, bromsledingar, elkablar, och kylarslangar. DM har en teknik att måla huvudcylindern så att den framstår som en exakt krympt kopia av originalet. Detta gäller också batteriet. Motorhuvens undersida har en mjuk isolering applicerad.