Den första generationen Cameros tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet. Den kom som ett svar på försäljningsframgången med Ford Mustang. Bilen gick att beställa med ett flertal utrustningspaket, varav det kanske mest kända var Camaro Z/28. Det var ett tillvalspaket som bara fanns för hardtopbilarna. Det inkluderade en spoiler på bakluckan. breda racingränder och Rally Wheels fälgar.
Ett annat högprestandautförande var Camaro SS (Super Sport). RS-paketet (Rally Sport) var mer av ett ‘stylingkit’ och gick att kombinera med såväl Z28 som SS. På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan. T.ex. en 302 kubiktum V8 som angavs till 290 hästkrafter men det rörde sig nog om 400 tack vare den stora Holley 800 cfm 4-portsförgasaren.
Den här 1969 Camaro SS är ett exempel på de många framsteg som modellbilledaren Franklin Mint kommit med. Deras av ‘museum kvalitet’ producerade modellbilar men ändå till överkomliga priser är ett mysterium hur detta är möjligt. Denna modell har många funktioner och detaljer, dekaler, emblem, en fin interiör med säten som har säkerhetsbälten. Framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt. En fint utförd instrumentbräda, ratt, växelväljare och läsbara mätare. Ett mycket detaljerat motorrum med V8n som har slangar, elledningar och dekaler. I bagagerummet finns ett reservhjul. På bagageluckans insida finns informationsdekaler. En ovanlig funktion är att kardanaxel roterar med bakhjulen.