I slutet av 60-talet var muskelbilar en accepterad del av livet för bilentusiasten och tillverkades av alla amerikanska bilfabriker. Chevrolet introducerade Chevy II modellen 1962. Den första hade endast en rak sexa på 120 hästar. Först 1964, när Chevy bestämde sig för att uppgradera till en V8, började saker hända. Novapaketet var en teget upp och med Super Sport (SS)-tillägget förvandlades den till en muskelbil. Under 1969 kunde SS modellen fås med en 396 kubiktum V8 som pumpade ut 375 hästkrafter.
Danbury Mint bestämde sig för ett mycket svart ytterlack med en svart vinylinredning. F70-14 däcken med röda linjer är monterade på de populära Rallyfälgarna. Kromlisterna runt fönstren, vindrutan och bakrutan är exakt gjorda. Den kromfolierade ‘Nova’-skriften är helt perfekt. Det finns tre stycken, på båda framflyglarna, över sidofästena och på bakluckan. Den fungerande antennen är smal och i korrekt skala. Missa inte de separat formade dörrlåsknapparna under varje dörrhandtag. Bagageluckans låsknapp är infälld i bagageluckan precis som den riktiga. Inuti bagageutrymmet finns reservhjulet pingen separate sufflettoch som har en korrekt matta samt en domkraft.
Interiörmässigt är av perfekt DM standard. Framstolarnas ryggstöd kan fälls framåt och det finns säkerhetsbälten. Instrumentbrädan, ratten, pedalerna och golvväxelspaken är i skala samt solskydden fungerar. Motorrummet är imponerande, dekaler, elkablar och kylarslangar är alla tillverkade i skala. Även oljestickan finns. Från den guldanodiserade huvudcylindern ser vi bromsrör med flexledningar. Kylslangarnas klampor och fästen är lätt synliga. Motorhuvens undersida är också perfekt lackerad. Motorhuvens saxgångjärn är mycket naturtrogna. Dessa består av inte färre än sju leder plus fjädrar.