Camaro / Mustang Rivalry hade börjat 1967 med införandet av Chevrolet Camaro av General Motors. Camaro var det största hotet mot ledningen Ford hade bland ”Ponny Car” bilarna., ett marknadssegment skapades av Ford med införandet av Mustangen i mitten av år 1964. Mustangens prestanda var inte upp till Camaro. I ett försök att förbättra Mustangs prestanda infordes Ford Boss 302-motorn som tillval från mitten av 1968 och för 1969-modellerna. Boss 302 ci (Hi-Po)-motorn på 290 hästkrafter skapades 1968 för SCCAs 1969 Trans-Am Road Racing-serie.
Boss 302 Mustang designades av Larry Shinoda, en tidigare GM-anställd. Bilen innehöll en reflekterande ”C-Stripe”. De fejkade luftintagen i bakpartiet på de vanliga 1969-modellerna eliminerades på BOSS 302-Mustangen. Svarta horisontella bakfönsterlammeller introducerades och motorhuven lackerades mattsvart. Namnet ”Boss” kom när man frågade Shinoda om vilket projekt han arbetade med så svarade han ”chefens bil” eftersom projektet var en hemlighet. Även Shinoda hade kallat den ”BOSS” som hyllning till den nya presidenten för Ford, Semon ”Bunkie” Knudson som hade lockat över honom från GMs Chevrolet-division. Förutom en lägre körhöjd inkluderade standardutrustning främre skivbromsar och en fyrväxlad manuell låda. Totalt tillverkades 1628 av BOSS302 Mustanger för 1969.
Ytterligare en perfekt röd Franklin Mint Mustang som tillverkats i en begränsad upplaga av 2500. BOSS 302 sidomarkeringarna finns på båda framskärmarna. Den svarta interiören är mycket detaljerad med en instrumentbräda med läsbara mätare. Notera dekalen på förardörrens kant. I motorrummet finns 302 V8-motorn. Öppna motorhuven och betrakta motorn i det detaljerade motorrummet. Där finns oljefiltret och luftrenaren med skalenliga dekaler. I bagageutrymmet finns ett reservhjul och nummerplaketten samt den perfekt miniatyriserade dekalen om domkraftens handhavande på bagageluckans innsida. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring.