Plymouth Hemi ‘Cuda’ från 1970 är allmänt accepterad som en av de mest eftertraktade av muskelbilarna. Endast 652 byggdes detta år, inklusive 14 sällsynta cabrioleer, vilket gör en original Hemi ‘Cuda till en sällsynt syn. De kom i en rad spännande färger som denna i Plum Crazy lack, och har t.ex. pistolgreppsväxlare och huvpinnar. Av alla alternativ var Hemi 426 kubiktum V8n den mest legendariska Mopar-motorn. Den levererade 425 hästkrafter genom den solida 727 Torqueflight-automaten och en 3,55: 1 Sure Grip-bakaxel. Det vill säga om inte bilen var en av de 284 som fick en 4-växlad manuell låda.
Med sin klassiska form och amerikanska styrka, begränsad produktion och enorm popularitet kan en Hemi ‘Cuda’ från 1970 enkelt imbringa över $100000.
Franklin Mint har lyckats utmärkt med denna Hemi Cuda Coupe modellbil. Den här modellen är full av utmärkta detaljer som dekalerna i motorrummet, produktplåten på insidan av förarsidans dörr, VIN-nummerplåten på instrumentbrädan. Minireservdäcket i bagagerummet vilar på en korrekt mönstrad bagagematta och 426 Hemi V8an i motorrummet är ett tekniskt underverk med varje slang, elkabel och bränsleledning i rätt skala och perfekt utförda.
Bilen, lackerad i den speciella Plum Crazy färgen med matchande vit vinylinredning med säkerhetsbälten samt med en vit vinyltopp. Good Year däcken är skalenligt märkta och upphängningen är fungerande. Huvskoopet, som sticker upp ur huven, är avtagbar för att avslöja de dubbla 4bbl-förgasarna samt detaljerna på den stora Hemi V8n. FMs design och presionsteknik återspeglas myckert väl i denna lyckade modell.