Plymouth Cuda bilarna från 1970 och 1971 är mycket efterfrågade bland alla muskelbilar. 1971 modellen fick bara några mindre ändringar från 1970-modellen. De mest framträdande förändringarna inkluderade en ny grill som inkluderade fyra strålkastare, nya bakljus och fyra fejkade ventilgaller på framskärmarna. 1971-modellen inkluderade valfria dekaler på bakskärmarna från halva dörren till baksidan av bilen. Dessa dekaler tillkännagav motorstorleken som i detta fall 440. Denna V8a var på 390 hästkrafter. Den speciella tripellförgasaren benämns ’six pack’. Interiören inkluderar bättre säten med mer grepp såväl som några olika alternativ av rallystolar. Andra förändringar var minimala. Endast 113 bilar med 4-växlad manuell låda tillverkades och endast 140 med aotomatlåda. 1971 Cudorna är sannolikt de mest eftertraktade moparbilarna som var de sista verkliga muskelbilarna.
Franklin Mint har lyckats utmärkt med denna Cuda 440-modelbil som tillverkats i en begränsad upplaga av 2500 exemplar. Den här modellen är full av fina detaljer som dekalerna i motorrummet, produktplåten på insidan av förarsidans dörr, VIN-nummerplåten på instrumentbrädan. Minireservdäcket i bagagerummet, domkraften och instruktionsdekalerna på bakluckans insida bör framhållas. 440 kubiktum V8an i motorrummet är ett tekniskt underverk med sina detaljer. Radioantennen och de fotoetsade vindrutetorkarna är skalenliga. Bilen, lackerad glänsande svart med svart vinylinredning samt med det svarta vinyltaket är en vinnare. Good Year däcken är skalenligt märkta och upphängningen är fungerande. Miniatyrkrommetallfolienemblemet PLYMOUTH på framkanten av motorhuven och CUDA-emblemet till höger om den bakre nummerskylten förbättrar modellen enormt. Huvskoopet, som sticker upp ur huven, har CUDA440 markeringar på båda sidorna.