Tredje generationens Barracuda lanserades 1970 och tog bort alla dess tidigare likheter med Valiant. Plymouth Cuda bilarna från 1970 och 1971 är mycket efterfrågade bland alla muskelbilar. Tre versioner erbjöds för 1970 och 1971: basen Barracuda (BH), den lyxorienterade Gran Coupe (BP) och sportmodellen ’Cuda (BS). De högpresterande modellerna marknadsfördes som ’Cuda’ som härrör från 1969 års alternativ. E-kroppens motorrum var större än den för den tidigare A-kroppen, vilket underlättade lanseringen av Chryslers 426 kubiktum V8 Hemi motorn på 425 hästkrafter.
1971 modellen fick bara några mindre ändringar från 1970-modellen. De mest framträdande förändringarna inkluderade en ny grill som inkluderade fyra strålkastare, nya bakljus och fyra fejkade ventilgaller på framskärmarna. 1971-modellen inkluderade valfria dekaler på bakskärmarna från halva dörren till baksidan av bilen. Dessa dekaler tillkännagav motorstorleken som i detta fall HEMI. De 440- och Hemi-utrustade bilarna fick uppgraderade fjädringskomponenter och strukturella förstärkningar för att hjälpa till att överföra kraften till vägen.
Hemi Cuda är kanske en av de mest ikoniska muskelbilarna genom tiderna och den mest sällsynta är en ’71 Hemi Cabriolet. Endast 292 Cuda tillverkades 1971. Endast tolv cabbar tillverkades och bara sju av dessa hade HEMI motorn.
Danbury Mint har lyckats utmärkt med denna HEMI Cuda-modelbil. Den här modellen är full av fina detaljer. Reservdäcket i bagagerummet, domkraften och instruktionsdekalerna på bakluckans insida bör framhållas. HEMI V8an i motorrummet är ett tekniskt underverk med alla detaljer och dekaler.
De fotoetsade vindrutetorkarna är skalenliga. Bilen, lackerad i glänsande vitt med svart vinylinredning samt med det svarta vinyltaket är en vinnare. Good Year däcken är skalenligt märkta. Miniatyrkrommetallfolienemblemet PLYMOUTH på framkanten av motorhuven och CUDA-emblemet till höger baktill pryder modellen. Huvskoopet, som sticker upp ur huven, har hemicuda markeringar på båda sidorna