Ford Mustang Boss 351 är verkligen en viktig milstolpe vad avser Mustangerna. På något sätt markerade det en utveckling från ‘ponnybil’ till en fullfjädrad muskelbil. I själva verket blev den åtta tum längre och sex tum bredare än den ursprungliga Mustangen. 1971-modellen karateriseras av en nästan horisontell bakruta. Den första generationen Ford Mustang tillverkades av Ford från mars 1964 till 1973. Införandet av Mustang skapade en ny klass av fordon känd som ponnybilen. Mustangs styling, med sin långa motorhuv och korta bakparti, visade sig vara väldigt popular. Med varje revidering såg Mustang en ökning av de totala dimensionerna och i motorns kraft. 1971-modellen såg en drastisk omdesign till sina föregångare.
Boss 351 liknade Mach 1 men inkluderade en större mattsvart motorhuv än Mach, främre och bakre spoilers, dubbelt avgassystem och kromstötfångare combinerat med grillen som har intererade extralampor.
Danbury Mint har varit banbrytande i användningen av olika metallmaterial för att tillverka t.ex. böjliga slangar till motorrummet. De har också uppmärksammats för hög noggrannhet i chassimarkeringar. Man kan se Fords dekaler på oljetråget. Detta gäller också oljefiltret. Naturligtvis är fjädringen funktionell, liksom radioantennen. DM använde också de rätta hjulen, Magnum 500, med stor detaljrikedom med den plana svarta navkapseln och den yttre ljusa kromdelen med hjulmuttrar av krom. Observera också att däcken är korrekt märkta med Firestone ‘Wide Oval 60’ text. Den perfekta gråa metallacken bör också framhållas. Ettikettdekalerna ‘Ram Air’, ‘Boss 351’ och ‘Mustang’ är skalenliga. Lägg märke till att på undersidan av bagageluckan finns informationsdekalen om domkraftens handhavande och förvaring ‘Jack Usage and Stowage’. Den är perfekt miniatyriserad. Reservhjulet är också korrekt märkt. Det finns många detaljer i interiören också. Dörrarna med dörrhandtag och fönstervevar i rätt skala kan öppnas som sker med de nya tekniska DM gångjärnen. Andra detaljer att nämna är tygsäkerhetsbälten, fällbara ryggstöd och startinstruktionen applicerad på förarens solskydd. Perfekt läsbar i skala 1: 24. Motorhuven kan öppnas och utnyttjar de delikat utformade saxgångjärnen som håller huven perfekt. Pinstriping förekommer på den långa motorhuven. Att notera är vindrutetorkarna och luftintagen vid vindrutan. Perfekt miniatyriserade dekaler förekommer i motorrummet på kylarfästet, luftrenaren och varningen på fläktkåpan, dessutom Ford-kylsystemets dekal som hänger på kylaren!