Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Som Lee Iacoccas biträdande chef och chefstekniker, Donald N. Frey var huvudingenjör för Mustang-projektet. Han såg till att Mustangen togs fram i rekordfart, 18 månader från september 1962 till mars 1964. Designteamet hade fått fem mål för utformningen av Mustangen: Den skulle ha plats på fyra, ha separata säten fram och en golvväxelspak, väga högst 2500 pund (1100 kg) och vara högst 180 tum lång, kunna säljas för mindre än $2500 och vara komfortabel med sportigt utseende.
Mustang blev en omedelbar hit. En sann pärla i Fords bilhistorik. Det var den mest framgångsrika versionen som Ford hade gjort sedan introduktionen av modell A 1928 och den har klarat tidens test. Ford fortsätter fortfarande Mustang-linjen och även de nyare Mustangs är ett modernt samlarobjekt. Totalt tillverkades 121538 Mustanger varav 28833 cabrioleter.
Franklin Mints modellbil av 1964½ Mustangen är imponerande. Hjulen och däcken är snyggt utformade. Den vita interiören och sätena samt instrumentbrädan med läsbara mätare är detaljrika. I motorrummet finns 260 kubiktum V8-motorn på 164 hästkrafter med detaljer som tändkablar, servostyrning och olika dekaler. Det finns ett reservhjul i bagagerummet och på bakluckans insida dekalen med domkraftsinformationen. Denna FM tillverkades endast i en nercabbad version så ingen sufflett ingår.