Plymouth GTX introducerades 1967 som Plymouths senaste bidrag till marknaden för muskelbilar. Baserat på en två-dörrars Belvederehardtop och cabriolet, kom den nya GTX utrustad med simulerade scoops på motorhuven, en speciell grill och ett kromat tanklock. Valfritt var racingdekorationer och skivbromsar. Standard var en lyxig inredning med separata stolar fram, vinyl och massor av ljus metal i interiören. GTX-modellen kunde skryta med perfekta vägegenskaper tack vare förstärkta bladfjädrar med sex blad, kraftiga stötdämpare, kraftigare vridstänger och kulleder. Plymouth tillverkade en mängd olika motorer, inklusive den kraftfulla 440 kubiktum ‘Super Commando 440’ V8-motorn på 375 hästkrafter samt MOPARs stora 425 kubiktum Hemi V8 på 425 hästkrafter och en sällsynt R023 GTX Super Stock-version. Det sades vara en ‘gentlemans hot rod’ och det var precis vad den var. Endast 720 Hemi GTX utrustade Plymouth GTX såldes 1967.
Danbury Mint röda Plymouth 425 Hemi GTX är fantastiskt realistisk. Dörrarna har de speciella DM gångjärnen vilket innebär att de kan stängas mycket lätt med perfekt passning. På motorhuven finns ‘Plymouth’ applicerad med blockbokstäver. Lika perfekta är ‘Belvedere GTX’ dekalerna på vardera sidan av framskärmarna med ‘HEMI’ i metallfolie nedtill. Inuti passagerarutrymmet märkes säkerhetsbältena, ryggstöden som kan fällas framåt och pedalerna och dörrhandtagen är i korrekt skala. Instrumentbrädan med läsbara mätare är detaljrikt reproducerad. DMs fungerande saxfjädergångjärnen till motorhuven är helt enkelt fenomenala. Under den finns 425 kubiktum Hemi V8n med elledningar, kylslangar och dekaler. Lyft upp bagagerumsmattan i bagagerummet för att avslöja luckan till reservhjulet och domkraften. På luckan finns dekalen om domkraftens handhavande. Underredets detaljer bidrager också till en mycket lyckad modell.