Plymouth GTX introducerades 1967 som Plymouths senaste bidrag till marknaden för muskelbilar. Baserat på en två-dörrars Belvederehardtop och cabriolet, kom den nya GTX utrustad med simulerade scoops på motorhuven, en speciell grill och ett kromat tanklock. Valfritt var racingdekorationer och skivbromsar. Standard var en lyxig inredning med separata stolar fram, vinyl och massor av ljus metal i interiören. GTX-modellen kunde skryta med perfekta vägegenskaper tack vare förstärkta bladfjädrar med sex blad, kraftiga stötdämpare, kraftigare vridstänger och kulleder. Plymouth tillverkade en mängd olika motorer, inklusive den kraftfulla 440 kubiktum ‘Super Commando 440’ V8-motorn på 375 hästkrafter samt MOPARs stora 425 kubiktum Hemi V8 på 425 hästkrafter och en sällsynt R023 GTX Super Stock-version. Endast 720 Hemi GTX utrustade Plymouth GTX såldes 1967.
Denna modell är den första och enda Danbury Mint Plymouth GTX för modellåret 1967. För de som gillar muskelbilar men föredrar dem i gatuform är det här en intressant modellbil – DMs röda 425 Hemi GTX-modellen för 1967. Det sades vara en ‘gentlemans hot rod’ och det var precis vad den var. DM lyckades med att tillverka en modell som ser mycket realistisk ut. Både motorrummet och interiören är mycket detaljrika. DMs fungerande saxfjädergångjärnen till motorhuven är helt enkelt fenomenala. Underredets reproducerade detaljer bidrager också till en mycket lyckad modell. Lyft upp bagagerumsmattan i bagagerummet för att avslöja luckan till reservhjulet och domkraften. Inuti passagerarutrymmet märkes säkerhetsbältena, ryggstöden som kan fällass framåt och pedalerna och dörrhandtagen är i korrekt skala. Instrumenten och ratten är detaljrikt reproducerad. Dörrarna har de speciella DM gångjärnen vilket innebär att de kan stängas mycket lätt med perfekt passning. På motorhuven finns ‘Plymouth’ applicerad med blockbokstäver. Lika perfekta är ‘Belvedere GTX’ dekalerna på vardera sidan av framskärmarna med ‘HEMI’ i metallfolie nedtill.