Ford Mustang GT 1967 års modell Mustang var den första redesignen av den ursprungliga modellen. Den viktigaste mekaniska funktionen var att tillåta installation av en big-block V8-motor. Den totala storleken, interiör och lastutrymme ökades. Det högpresterande alternativet var den 335 hästkrafter 390 kubiktum V8-motor med en fyrportsförgasare och var utrustad med en 4-växlad manuell växellåda. Ändringar för 1968-modellen ökade säkerheten med en tvåekrig energiabsorberande ratt tillsammans med nya säkerhetsbälten. GT/CS Mustangerna var tillgängligt som Coupe och Fastback. År 1968 hade Ford Mustang redan blivit en av de mest populära bilarna i USA. Prisvärd, tillgänglig i tre olika karossstilar fick Fords ponny enorm framgång. Ankomsten av den förstärkta Shelby Mustang och dess många versioner gjorde bara saken bättre, men Ford och Carroll Shelby menade att ponnyn kunde bli ännu mer imponerande. Deras dröm förverkligades i april 1968, då en helt ny version av 428 Police Interceptor-motor förbättrades och 428 Cobra Jet installerades i Shelby GT500, som blev GT500 KR eller ’King of the Road’. Officiellt på 335 hästkrafter, men i praktiken inte mindre än 400 hästkrafter. Fronten utmärkes av de framflyttade dubbla scoopet på motorhuven och den stora gapande grillen med Lucas dimljus ger bilen ett unikt utseende. 1571 Shelby Mustang GT500KR tillverkades, varav 993 fastback coupe och 518 convertibles. Totalt tillverrkades 4451 Shelby Mustangs av årsmodell 1968.
Denna Franklin Mint Shelby röda GT500KR har framställts i en begränsad upplaga. Den röda lacken är djup och har ett glänsande utseende. Karosslinjerna är raka och fina med märkning på plats; ’Shelby’ fram och på den bakre spoilern samt på båda sidorna ’Cobra Jet 428’ med Shelbys Cobraemblem. De perfekt tillverkade vindrutetorkarna i fotetsad metall bör framhållas. När det gäller interiören är inredningen imponerande med träfanerad ratt, instrumentbräda med läsbara mätare, konsol och växelspak. Säkerhetsbältena samt de fällbara ryggstöden bidrar till denna modellbils kvalitet. Under motorhuven finns det som gjorde Shelby GT500KR till vägens kung. Kylslangar och elledningar finns på plats och luftrenaren är korrekt märkt, läsbart med en lupp eller förstoringsglas. Dessutom finns den autentiska Shelby Automotive, Inc.-dekalen med fordonets VIN-nummer på insidan av förarsidans framskärm. I bagagerummet med den korrekt mönstrade bagagemattan finns reservhjulet. Dekalen om domkraftens handhavande finns på insidan av bagageluckan. Underedet är detaljerat med funktionell fjädring och där finns nummerplaketten.